Metal lever stærkt i Århus disse år. Bands som ILL BE DAMNED, Bersærk, BAEST og flere har de seneste par år sat deres klare aftryk på det danske metal landskab. Førnævnte BAEST deler endda forsanger med bandet, vi skal have fokus på her. Nemlig Livløs.
Anmeldelsen er skrevet af Martin Horn Pedersen

Livløs udsendte i 2016 en EP og har siden, med succes, været aktive rundt i landet med liveshows. Bl.a. har de optrådt til SPOT, RMF og AMF, hvor de har vist deres værd. Men nu står de over for den næste store udfordring: deres album debut!
Som optakt til pladen har Livløs lavet en lille dokumentar, som kan se her. I den kan man få lidt mere indblik i processen bag albummet. 

Albummet har fået titlen ”Into Beyond ”og er indspillet hos Jacob Bredahl (Dead Rat Studio). Into Beyond åbner med nummeret ”Blood & Despair”, der bringer en lyd, man nemt vil kunne genkende hvis man har en kærlighed til den melodiske død, som man kender fra Sverige og særligt fra Göteborg. Men samtidig har det hele en lidt mere rå tilgang, end man normalt vil få fra det svenske.
Det må antages at kunne tilskrives Jacob Bredahl og den lyd han står for på albummet.

Efter den meget stærke melodiske åbner, går vi videre til ”Collapse”. Nummeret holder stillen, uden dog rigtig, at ramme helt plet, som de gør på ”Blood & Despair”. Det samme kan tildeles siges om ”The Sleeplees”. Her får trommeslager, Thomas Dannemand, i perioder virkeligt lov at folde sig ud og vise hans evner bag trommerne. Så alt i alt en stærk start på albummet, med 3 gode melodisk døds metal numre.

I titeltracket ”Into Beyond” bliver det hele mere råt, grimt og beskidt. Der er dog stadig en melodisk undertone, men vi er langt mere over i en form for groove metal nu, end det udgangspunkt pladen startede ud med. Men her klarer Livløs det rigtig godt langt henad vejen.

Så går det dog helt galt, når bandet, helt ud af det blå, gæstes af Casper Roland Popp fra Bersærk, i et enkelt vers på “Into Beyond”. Der er intet galt med Caspers evner ud i den fede sang, men det virker helt forkert, at han dukker op og synger på dansk lige her. Bevares, dansk er jo hvad Bersærk er kendt for, men at blande dansk og engelsk skal man holde sig fra og særligt her, hvor det bare kommer, uden at det er en fast del af sangen. Ærgerlig slutning på et ellers fint nummer.

De næste par numre forsætter i den groovede metalliske stil og bliver rigtig beskidt (på den fede måde!) på “Before the Flood”, inden de på “At the Abyss” igen begynder, at vende tilbage til det mere melodiske. Ikke at de på noget tidspunkt helt forlader det melodiøse, da Livløs’ nu engang har en melodisk grundlyd. Men Livløs formår, at vise et dejligt varieret udtryk på dette album. Det hele sluttes af med “Noctum”, som på mange måder binder albummet fint sammen, ved at kombinere både det melodiøse og det brutale på fineste facon. 

Opsummering: Kort sagt så har Livløs lavet et rigtigt stærkt debut album, som formår at være både melodisk og have en beskidt lyd på samme tid. Dette virker rigtigt godt for bandet. Det betyder nok også, at lytterne kan ende med, at have meget forskellige holdninger til, hvor albummet er bedst. Alt efter om man er mest til det melodiske eller ønsker en mere rå, brutale og groovet tilgang til sin metal. Det centrale her er dog, at begge elementer spiller stærkt op af hinanden på “Into Beyond”.

Lyt specielt til: Blood & Despair, Before the Flood og At the Abyss

For fans af: At the gates, Machine Head & Carcass

Livløs – Into Beyond udgives d . 2/2 2018