Archgoat? Who? For mange klinger dette navn måske hult. Men bandet fra Finland har faktisk eksisteret i den dybe black metalliske undergrund siden 1989 – dog med et større brud og gendannelse i 2004. At kunne holde sig som et undergrunds band så længe er immervæk noget af en præstation. 

Derfor måtte jeg selvfølgelig ikke misse dette band på deres første danske koncert nogensinde. Enten ville det gå hen og blive en voldsom, ond og intens oplevelse eller også bare ufattelig morsom. Eller måske begge dele? Jeg har på forhånd op til koncerten gennemhørt pladen The Light-Devouring Darkness op til flere gange, så jeg vidste hvad jeg gik ind til. Archgoat er virkelig lyden af et af  de mest obskurer corpse-lydende bands, man kan finde i undergrunden. Hvordan vil det fungere live?

Archgoat spiller relativt sjældent koncerter og som tidligere skrevet var dette deres første i Danmark nogensinde. Inden bandet gik på scenen blev vi underholdt af de lettere tragikomiske Satanic Assault Division, der med medlemmer fra Corpus Mortale og Sylvatica syntes, at tage mere pis på black metal-genren end hvad godt egentlig var. Gudskelov blev parodien reddet af Fjorsvartnir, hvis melodiøse tilgang til pagan metal metal igen og igen imponerer mig! Keep up the good work guy(s)!

Archgoat var proklameret til at skulle gå på da kl var 23.30. Desværre skulle vi vente helt til 23.50 inden introen gik igang. Generelt var lyden denne aften på Posten ganske glimrende. Det var møghamrende højt – lige som det skulle være. Bandet entrerer scenen med barer maver, kolossale nitter, bulletbelts, teaterblod, corpsepaint og omvendte kors lavet af ben.

Inden jeg tog afsted var jeg af flere, der har hørt bandet på plade, blevet spurgt hvordan jeg vil anmelde Archgoats ufattelige primitive musik, sound og tekniske kunnen – er det overhoved godt?

Til det kan jeg kun sige, at man nok er nødt til at have oplevet det for at forstå det. Archgoat’s black metal er voldsomt primitivt og meget enformigt. Som sådan ikke videre hårdt i kanten eller mere brutalt end som mange, mange andre bands i genren. Deres tekniske færdigheder er bestemt ikke de bedste og jeg vil næsten påstå, at deres udgave af black metal mere nærmer sig træk fra punken end egentlig ekstrem metal. Men hvad er det så der gør Archgoat til et så interessant møde? Jo, det er hele auraen og den stemning bandet formår at skabe med deres primitive lyd. Det lyder simpelthen så ufattelig ondt og mørkt i livesammenhæng. Og det er det bandet forsøger at skabe med deres musik. Rendyrket ondskab igennem musikken. Og kunne de så det på Posten denne aften?

Allerede i første nummer står det klart at bandet vil blive ramt af problemer. Guitaren sætter ud flere gange og bandet virker alt andet end tilfredse med deres monitorlyd. Mellem hvert nummer vender bandet ryggen til publikum og småsludre og peger ned på deres monitores, som om den er helt galt. Ikke videre opløftende for det ganske pæne fremmøde hos publikum. Gudskelov synes det at blive rettet, men så sætter flere problemer med guitaren ind og sanger/bassist Lord Angelslayer, der får væltet sit mikrofon-stativ, forsøger ihærdigt at få rettet den til imens bassen jo også skal passes. Ikke noget videre kønt syn. Og for at toppe det hele får guitarist Ritual Butcher, der i forvejen kæmper med tekniske problemer på guitaren, tyret en fadøl i hovedet. Hvis ikke manden i forvejen var rasende så blev han det i hvert fald nu. Og personligt havde jeg da godt nok heller ikke turde være den person der kastede øllen på en i forvejen vred mand fyldt med nitter, bulletbelts og blod over alt. Ufattelig dårlig stil af en publikummer!

Og når snakken falder på publikum, så var det måske et af de mest pinlige øjeblikke jeg har oplevet som koncertgænger, da flere fra det halv-stive danske publikum begyndte at råbe: HAIL SATAN konsekvent mellem hvert nummer op imod det i forvejen hårdt-prøvede band. En sjov gimmick første gang måske, men så holder man fandme også kæft efter tiende nummer!!!

Uha sikke en masse… Gudskelov formåede bandet så godt de nu kunne at holde hovedet koldt og trods alt modstand spille deres numre. Helt godt blev det faktisk da den ganske glimrende Goat and the Moon blev leveret med en fantastisk tyngde. Men kunne de så skabe den onde stemning? Desværre ikke. Det satte de tekniske problemer en stopper for. Det blev nærmere komisk da bandet, der forsøger og kæmper for at virke så onde som muligt med blod, nitter og corpsepaint på, istedet kæmper febrilsk med et mikrofonstativ samtidig. Jeg kunne næsten fange mig selv med et lille smil på læben istedet for frygt.

Bandet forlod scenen efter godt og vel 3 kvarter, uden at sige noget og uden ekstranummer. Efter planen havde de fået en times spilletid. Nu kom de for sent på scenen og derfor synes koncerten at blive kortere.

Archgoats første koncert i Danmark vil blive husket for: En masse teknisk bøvl, flere klaphatte blandt publikum over for bandet, et alt for kort sæt. Men også for et band, der kæmpede en brag kamp og med en stålsat vilje forsøgte, at kæmpe imod denne modstand de fik og som også lykkedes til dels når bare musikken spillede, selvom det aldrig blev rendyrket ondskab.

 

 

Archgoat var den første koncert Club Sick afholdte på Posten efter skiftet fra Kulturmaskinen. Som metalfan kan jeg sige at dette tegner rigtig, rigtig godt for fremtidige Club Sick Events, der alle bliver afholdt samme sted. Posten er perfekt til metal. Så husk at mød op til kommende arrangementer med Aeon og Vomitory samt Kvlt, Sick og Odin Fest – alle hos Club Sick på Posten i Odense!