Rocken var altså bedst i gamle dage. Dengang far var teenager. Dengang Zeppelin, Deep Purple, Pink Floyd og Cream for første gang bragede ud igennem højtaleranlægget. Dengang i slutningen af 60’erne og starten af 70’erne, hvor cowboyveste med fryns, stramtsiddende trompetbukser og blomstermønster var det nye! Men er det egentlig noget der kun tilhører dengang? De gamle dage er fortid og idag skyder en ny bevægelse (og bølge, om man vil) frem. Og denne dyrker tiden fra dengang rocken var ung.
Copenhell kunne i formiddags præsentere Blues Pills og SEA på årets program og med disse to navne følger Copenhell med en tid, hvor det er blevet populært at vende tilbage til udgangspunktet. Den rene og rå lyd.
En svensk kirkegård
I 2006 så et nyt band dagens lys i Göteborg. Joakim Nilsson, Rikard Edlund, Axel Sjöberg og Truls Mörck var gået sammen om et projekt der til en forandring ikke skulle være jorden hårdeste band. Et band der ikke skulle være jordens mest tekniske foretagende og et band der ikke skulle bade sig selv i poleret og sublim lydproduktion.
Målet var at spille upoleret og ærlig rock, med fyldige riffs og stærke melodier.
Svenskerne kaldte sig selv Graveyard og de blev sammen med amerikanske Rival Sons (dannet i 2009) startskudet på en helt ny bølge af bands der efter udgivelsen af Graveyard’s debut i 2007 fulgte med. Alle med målet om at spille upoleret rock med 60’er og 70’er vibe i bedste Zeppelin-stil.
Graveyard’s popularitet kunne i starten næppe undervurderes og med en pladekontrakt på Nuclear Blast var det tydeligt, at man fra musikbranchen’s side også så noget i disse svenskere, der i 2010 også fik en plads på Roskilde Festivalens program i 2010 og Copenhell i 2014.
Og så gik det stærkt
Bølgen Graveyard var med til at starte op fik sidenhen titlen retrorock. Og det kan snart ikke tælles på én hånd hvor mange bands der fulgte med Graveyard’s succes.
Fra Berlin finder vi trioen Kadavar, der senest var i Danmark da de besøgte Loppen i slutningen af 2014 og som også har gjort sig bemærket på den københavnske doom metal festival Heavy Days In Doom Town.
Endnu en trio er de unge islændinge i The Vintage Caravan, der efter udgivelsen af deres debut Voyage nu er flyttet til Sønderborg. Bandet har så sent som idag kunne bekræfte at de har deres andet album “Arrival” klar til udgivelse d 15 maj 2015.
I den mere doomede ende af den 70’er inspirerede retrorock har Uncle Acid and the deadbeats gjort sig bemærket som et af tidens bedste livebands. Det fik de cementeret med en række koncerter på dansk grund sidste år og forrige år, hvor en koncert på Roskilde Festival 2013, en supporttjans for Black Sabbath i Forum, en headlinertour rundt i Danmark og en koncert på Copenhell 2014 viste at disse syrede englændere, med Charles Manson som deres største lyriske inspiration, kan deres kram.
Amerikanske Scorpion Child og Crobot er endnu en af tidens brandvarme navne. Crobot har næsten lige udgivet deres debut “Something Supernatural” og tager i den forbindelse på en længere tour med Volbeat og Anthrax i USA. Men inden det gælder det en tour med Black Label Society og Black Tusk, der rammer Danmark d 1/3 2015 på Voxhall i Aarhus. Bandet kommer dog også forbi Stengade i København dagen efter d 2/3 og giver koncert. Dette er dog uden Black Label Society.
Soul, blues, og en stærk kvinde
Og så er der altså bandet, der idag er blevet bekræftet til Copenhell 2015. Blues Pills. Det helt unge band med Elin Larsson i front blev dannet i 2011, men har på trods af deres korte levetid allerede opnået status som ét af de bedste livebands i nyere tid. Deres psykedeliske, soulede og bluesede tag på den klassiske hårde rock har givet dem en unik sound og en voldsomt medrivende liveoptræden. At opleve guitarist Zack Anderson syre ud i vilde guitarsoloer alt imens han bevar sin coolness på scenen eller Elin Larsson’s imponerende vokal, er noget alle burde opleve.
Ja jeg er sikker på at selv den mest sure trve kvlt metaller med armene over kors eller “hvor-helvede-bliver-headlineren-af”-nørden vil kunne finde glæde i den autentiske musik her.
Autentisk, upoleret og rigtigt
Men hvorfor er det så at denne retrorock buldre afsted lige netop nu? Hvorfor I disse år? Personligt tror jeg at det er fordi folk i bund og grund er ved at være træt af komprimeret musik. Træt af at metal skal lyde så pænt og poleret som overhoved muligt. Ikke én tone må være ramt forkert. Ikke ét trommeslag skal være utight.
Med disse bands og deres lyd har vi fået autensitet ind i musikken igen. En autensitet der har været forsvundet i mange år pga. digitalisering og alverdens studieteknikker.
Her må det godt lyde råt og her er det liveenerigen der ønskes videregivet på udgivelserne.
Det tror jeg fanger rigtig mange musikelskere. Både metalfans og ikke-metalfans.
Det danske bidrag
I Danmark er vi efterhånden ved at komme med på denne bølge også. Vi er naturligvis ikke oppe på svenskernes niveau – endnu! Men sådan har det jo altid været. Ikke destomindre er de København-basserede rockbands Förtress, Lucer og naturligvis SEA et godt bud på 70’er inspireret retroheavy, der om få år er klar til at prøve lykken med det store udland. Nu gælder det dog først og fremmest Copenhell for SEA’s vedkommende. Og dem kan I altså godt begynde at glæde jer til at opleve! Deres debut var en af de bedste danske udgivelser sidste år!
Den autentiske rock lever i bedste velgående og tak til Copenhell for at vise, at der også er plads til denne musik på festivalen. Disse bands i retrorock-bølgen tager trods alt udgangspunkt i det der siden blev metal fra navne som Led Zeppelin, Deep Purple, Cream, og Black Sabbath, så naturligvis har de en plads på Danmark’s største metal og rock festival Copenhell!
Vi har lavet en række interviews med bands der bliver beskrevet i artiklen. Læs dem her:
– Blues Pills
– The Vintage Caravan
– Uncle Acid and the deadbeats