Søndag d. 27 juni, gik turen mod Bremen Teater for at deltage i awardshowet Steppeulven.

Anledningen til vi denne gang besluttede at dække et show, der primært handler om andet end metal skal findes i nogle af de nominerede. Nemlig Rikke Emilie List (Konvent) som årets vokalist, samt Afsky og Baby In Vain var nomineret til årets udgivelse. Derudover var hardcore bandet Eyes samt de førnævnte Baby In Vain sat til at spille i løbet af aften.

Der blev delt øl ud ved indgangen og salen var pænt fyldt med en blanding af nominerede, presse og andre gæster. Efter en kort velkomst gik bandet Søn på scenen og spillede et par fine numre. En afdæmpet omgang poprock, dog med elementer af syrerock der live lød rigtig spændende.

Første pris der blev uddelt var Årets sang, som blev givet til Natasja, Tessa & Karen Mukupa for sangen “Til Banken”. Derefter blev prisen for Årets håb givet til Joyce

Pernille Jensen fra Politiken og Anna Ullman, som er forperson for Steppeulven – Foreningen af Danske Musikkritikere er på scenen, og fortæller om prisen, men også om Pernilles tømmermænd og aften inden, hvilket virker meget internt og mærkeligt for showet.

Derefter var det tid til at scenen blev indtaget af SULKA, der fremfører to sange fra sit album Epoker, og med sig på scene har hun bl.a. Tue Track, som har produceret albummet. De bliver fremført rigtigt stærkt og SULKA viser der er en fremtid for dansk hiphop, og særligt at hun er en af de mest lysende talenter i denne genre.

Årets Tekstforfatter gik til Thomas Skaarup (Ganger), mens Året producer gik til Astrid Engberg.

Årets vokalist var her det først gang blev spændende set ud fra et metal synspunkt, med en nominering af Rikke Emilie List, hun vandt desværre ikke, men det skal lyde et stort tillykke med nomineringen her fra.

Vinderen blev i stedet Ninna Lundberg, Mille Mejer Djernæs Christensen og Thomas Bach Skaarup fra Ganger. Hvilket ikke giver meget mening for undertegnede. Thomas fra sig da også med det samme prisen, med al respekt for Ganger flotte vokal arbejde, så kan årets vokalist ikke være tre personer, men bør være en.

 

Førstedelen af showet fik EYES lov at lukke af og det gjorde de med et brag da de spillede de to sange ”Swim” & ”Surf”, og så blev der for alvor sparket noget energi i showet, og der blev råbt fuck. Bandet spillede godt i en god ramme, og så det blev slået fast hvordan hardcore kan lyde når det er bedst. Publikum virkede til at tage overraskende godt imod.

Efter en pause var det igen tid til musik, som blev spillet af GOSS. Undervejs i del to gik Initiativprisen til Forening Musikbevægelsen af 2019 der har til opgave at sætte fokus på kvinder, transkønnede og generelt minoriteter i dansk musik, stort tillykke til dem med prisen, bliver spændende se hvad de kan gøre.

Årets komponist gik til Henriette Sennenvaldt. Årets udgivelse gik til aftenens store vinder Ganger, og desværre ikke noget til Afsky eller Baby In Vain.

Pionerprisen gik til Lars Lilholt, og der blev i fællesskab sunget ”Kald det kærlig” –  det var et uventet twist på showet.

Det hele blev afsluttet af Baby in Vain, der gik på scenen og spillede et par alternative rock numre.

 

Alt i alt et godt og velafviklet show, men desværre ingen priser til det danske metal miljø, men Eyes fik vist hardcoremiljøet frem på bedste vis.