Selvom Midgardsblot på papiret kunne ligne en rendyrket hyldest til den nordiske kultur, så er festivalen bestemt ikke blege for, at invitere bands fra andre dele af verdens afkroge. Således blev der i år plads til det traditionelle mongolske folkmetal band Tengger Cavalry (the army of sky god), der udspringer fra den traditionelle asiatiske musik, med brug af særlige instrumenter i deres metal.
Siden 2010 har bandet med rødder i Bejing, og nu med base i USA, spillet traditionel Centralasiatisk musik i kombination med heavy metal. En anderledes tilgang til musikken, men ikke desto mindre utrolig spændende at dykke ned i.
Vi kunne naturligvis ikke modstå chancen for at få en snak med bandet’s mastermind og frontmand Naturre G Ganganbaigaali.
Nu spillede I jo på Midgardsblot i aftes. Hvordan synes I det gik?
Det var en virkelig sjov oplevelse. Vi gjorde en masse nyt, som vi ikke har prøvet før. F.eks blev vi gæstet af to seje vikinger på trommer, midt under koncerten. Vi havde aldrig øvet med dem før og jeg mødte dem faktisk først her på festivalen, hvor vi hang ud og drak nogle bajere. Jeg så dem til blot ceremonien dagen før vi skulle spille, hvor jeg så dem spille på de her trommer og de gjorde det fandme fedt. Så jeg tænkte straks, at de skulle da med på scenen hos os! Så vi jammede bare og så viste det sig, at de simpelthen kørte det fedeste beat. haha.
Mega sejt! Og så kan jeg forstå, at det samtidig er første gang nogensinde I er i Europa?
Yes. Touren har været god. Vi spillede i London og så tog vi videre til Wacken Open Air, Paris, nogle flere steder og nu er vi så her i Norge. Vi har allerede været på tour i over en måned nu. På sådan en festival tour er der ofte langt mellem showene, så vi tager til en by og så er man der i 5 dage. Det er ikke særlig intenst rent showmæssigt. Der er måske to shows i streg og så et par dages hvile.
Vi var lige kommet fra en 5 ugers US tour i juni/juli. Det var fandme hårdt. Men der havde jeg også ansvaret for hele touren, så der blev knoklet igennem. Så oven på det, føles denne tour, som den rene ferie, fordi vi ikke spiller hver dag. haha
Vores rejse igennem Europa har derimod været hardcore. Flixbus har været mit hjem de sidste par uger. Haha. Flixbusserne og tog. Det er vejen frem. haha.
Og så bor du i telt på denne festival?
Ja, eller faktisk, så har jeg ikke engang mit eget telt, så jeg finder et hjørne i et af de store offentlige telte der er slået op på festivalen og sover der.
Det var som sagt første gang jeg så jer. Jeres stil er virkelig ny for mig. Hvordan er Tengger Cavalry opstået?
Jeg er vokset op i Bejing, og har trænet traditionel mongolsk strubesang i mange, mange år derude. Vi havde en gruppe bestående af mongolske musikere derude. Så jeg lærte alt om den musikalske normadiske tradition og teknik i denne periode. Beijing er virkelig et kulturelt knudepunkt. Så jeg dannede et band i Beijing, som jeg spillede med i nogle år, inden jeg rejste til USA i 2012, for at gøre en karriere i filmmusik. Jeg har altid været meget interesseret i filmmusik.
Men lidt efter lidt fik jeg en forbandet stor lyst til, at spille i et rigtigt band igen. På det tidspunkt var jeg ved at blive en anelse træt af filmmusik. Så jeg rekruterede medlemmerne til mit nye band og det blev egentlig dannelsen af Tengger Cavalry.
Og de folk er alle fra USA?
Ja, men i virkeligheden er der to fra bandet, der er af mongolsk oprindelse fra Kina. Men vi er alle immigreret til USA efterfølgende.
Så de vidste på forhånd hvordan de traditionelle instrumenter skal spilles formoder jeg ?
De fleste af de musikere jeg arbejder med, ved hvordan musikken skal være og hvordan den skal spilles i forhold til de traditionelle instrumenter.
Jeg er meget nysgerrig omkring jeres brug af de forskellige traditionelle mongolske instrumenter. Fortæl mig lidt om de instrumenter I bruger.
Åh ja, vi gør brug af flere forskellige traditionelle instrumenter. Bl.a. bruger vi en “Morin Khuur”. Det er en såkaldt horsehead fiddle (hestehoved violin), som er et af de vigtigste instrumenter i den mongolske traditionelle musik. Jeg har øvet på violinen i mange, mange år. Det er egentlig lidt som en cello, bare med to strenge. Du kan virkelig få nogle flotte etniske toner frem. På den kan man virkelig få sjælen frem i musikken.
Så bruger vi også det der hedder en “Tobshuur”. Det er i virkeligheden en form for banjo. Tobshuuren er et mongolsk strengeinstrument, ligeledes med kun to strenge, der minder lidt om en lut. Det er et normadisk instrument, som vi bruger hele tiden.
Og så er der naturligvis hele vokalteknikken, som også er traditionelt mongolsk.
Her i Norden, når vi tænke folkmetal, er temaer som vikingerne og naturen i centrum i det lyriske univers. Hvilke temaer finder vi hos Tengger Cavalry og asiatisk folk?
Jeg tror i virkeligheden ikke, at vi er så forskellige, faktisk. Der er naturligvis forskelle, men også områder hvor vi er meget ens. Vi har begge fokus på naturen og dens spiritualitet. Hele idéen med, at vi er forbundet med naturen. Vi er forbundet med jorden og med himlen og at vi er forbundet på det spirituelle. Derfor var det heller ikke svært for mig, at gøre plads til de to trommespillere i vores koncert. Det kan godt være vi kommer fra to forskellige traditioner, men i virkeligheden er vi meget tæt forbundet når alt kommer til alt.
Det styrker vel egentlig blot tanken om, at Midgardsblot er en såkaldt “world music festival” end “blot” en metalfestival?
Ja, så absolut! Jeg elsker “world music”. Jeg elsker idéen om, at musik bringer folk sammen. Ligegyldigt hvor i verden vi kommer fra. Vi er alle bare mennesker, der elsker musik.
Så du mener Midgardsblot kan noget helt specielt på det punkt?
Ja, jeg kan virkelig, virkelig godt lide den her festival. Vi spillede på Wacken Open Air for et par uger siden, men jeg kan egentlig bedst lide den her. Simpelthen fordi Wacken er så kæmpe stor. Det er svært at sætte sig ned og lære en person at kende. På Wacken var der høj fart hele tiden. Når det er sagt, så er den stor, dejlig og meget professionel, men her kan du rent faktisk sætte dig ned og snakke med folk, som rigtige mennesker. Folk der har set din koncert.
På Wacken spillede vi på Wackinger Stage, som er deres folkmetal scene. En lille scene, men stadig havde vi omkring 8.000 foran scenen. Så på det punkt, var det var ret vildt!
Det er ikke kun musikken, der er baseret på den traditionelle mongolske i Tengger Cavalry. På scenen optræder du i en flot dragt. Hvad hedder den og hvorfor optræder du i dette?
På traditionelt mongolsk bliver den kaldt “deel” . Dette er en traditionel mongolsk dragt, der normalt bliver båret, når det er koldt. Så den skal holde dig varm. Den jeg har på er naturligvis meget flot og udsmykket, som den så ud, når man skulle optræde. Den reelle nomadisk mongolske dragt er noget mere ren i udtrykket og ikke nær så dekoreret.
Når denne Europa Tour er slut, hvad er så på programmet for Tengger Cavalry?
Nå jeg kommer tilbage til mit studie i USA, så skal der gang i produceringen af det nye album. På den her Europa Tour har jeg fået en masse input og nye tanker til min musik, som jeg vil bruge til det nye album.
Så det er dig der skriver og producerer alt jeres musik?
Ja, jeg optager og spiller faktisk alt i studiet, så mine bandmedlemmer er primært til brug i livesammenhænge. Nogle kommer med input, men de er mest med i forbindelse med livesituationer.
Jeg håber i hvert fald snart at se jer igen på disse kanter. Tusind tak for snakken og ikke mindst en fantastisk koncert.
Selv tak! Det var en fornøjelse!