HALLO ER DU DERUDE?! Du må være der et sted?? Det er du nødt til at være!
Kære upcoming band. Der er noget helt galt! Er du ved at forsvinde? Vi er mange, der simpelthen ikke kan finde dig?
Lad mig forsøge at forklare dette, så helt ned til den laveste fællesnævner kan følge med.
Forleden var der endnu en paneldebat på Beta om metallen i mediebilledet i Danmark. Og ud fra denne kan vi forhåbentlig snart blive enige om, at denne debat er at koge suppe på en efterhånden udvandet høne. Vi snakker og snakker og jovist det er da spændende nok, men så har vi altså også haft denne snak om mainstream medierne og deres dækning af metal. Metal har det ganske udmærket i Danmark – BUM færdig! ….. Men så alligevel ikke helt åbenbart.
Hvor jeg derimod spærrede øjnene op- og dér hvor alarmklokkerne for alvor ringede, var da det kom frem, at forsvindende få bands i den danske undergrund, rent faktisk sender materiale afsted, til dem der rent faktisk kan kickstarte karrieren for dem. Eller nuvel, i hvert fald hjælpe dem godt på vej med det. Dem som bruger hele deres tilværelse på at hjælpe jer bands afsted og på rette vej.
Booker Jeppe Nissen kunne, til min helt store overraskelse fortælle, at han nærmest INGEN demoer/EP’er/andre udgivelser modtager fra nye spirrende bands fra Danmark frem mod Copenhell. Dét er sgu’ alvorligt! Og som om dét ikke var skræmmende nok, så kunne Anders Bøtter i samme åndedrag fortælle nøjagtig det samme i forhold til Sort Søndag. Der bliver simpelthen ikke modtaget noget materiale fra jer!
Så bands, hvor bliver I af? En Facebookprofil og et par enkelte klik på Youtube er altså ikke nok!
I samme omgang kan jeg fortælle, at vi også her på Blastbeast får ufattelig få udgivelser tilsendt i forbindelse med vores The New Shit, hvor dit band iøvrigt i samme omgang kommer med i Sort Søndag.
Vi undres. Er der ingen interesse for bands i at bruge nogle af de relativt lette værktøjer, der skal til for måske en dag, at vinde kampen om at få sig en karriere? Har I ingen drømme? Vil I ikke ud og spille på de store festivaler? Vil I i det mindste ikke blive hørt?
Det er jeg helt sikker på at I vil…. Så kære upcoming band: Kom nu ind i kampen for fann!
I de “gooo’e gamle dage” var det ned på posthuset med båndet i hånden (der helt sikkert var blevet indspillet med en båndoptager), den gode historie på papiret skrevet med kuglepen, en konvolut og et frimærke og så afsted. Idag kræver det ikke mere, end et tryk på en museknappen og så er mailen, med hele promo-pivtøjet sendt afsted, til hvem det nu kunne være.
Jeg ved ikke hvad denne nervøsitet, for at vise folk hvad dit band kan skyldes, men én ting er sikkert: dit band går muligvis med det næste store og så er det sgu’ synd, at I ikke bliver hørt af nogle flere!
Er det produktionen af demo’en der skal være god nok? NEJ – jeg mener ikke, at det kræver en Hansen/Madsen produktion at blive hørt idag. Det skal selvfølgelig være ikke en omgang bras i sender afsted. Men det er en demo for pokker! Og skal I file og polere så meget på jeres lyd i studiet inden I føler jer klar til at sende en demo afsted, ja så kan I lige så godt opgive fra start! Det er en tåbelig tankegang at tro, at en kæmpe produktion er nøglen til dit bands karriere. Sørg istedet for at det vigtigste er på plads: at skrive det gode nummer! Og ja det kræver uanede mængder af tid i øvelokalet. Men når det så er sagt, så er man altså nødt til at tage chancen og komme ud med det man laver efterfølgende – og det sker bare alarmerende lidt idag!
For at citere Bøtter fra panelt i weekenden: “Kommer I med den gode historie og den gode sang, så er I allerede godt på vej”
Jeg tror også, at det handler om en stor nervøsitet. Nervøsitet for at lige præcis DIT band ikke er “METAL” nok i forhold Danmark? Den synes jeg lige vi skal lade stå og tænke over I et øjeblik…. For det er noget decideret pis! Har I skrevet den gode sang og I selv mener at have den gode historie kan I ende med at blive hørt. Men det kræver altså at I selv gør noget for det!
Har I den gode historie og har i det gode nummer så send det dog for pokker afsted! Tro på det! Det er helt ubegribeligt og direkte sørgeligt, at så få bands i dag åbenbart ikke tænker på vigtigheden i et godt promotionarbejde. Vil I ud på de store scener i dagens Danmark så kræver det, at i bliver hørt og det gør I altså ikke bag en mixerpult, hvor i står og filer lyden flere uger/måneder i træk, for så efterfølgende at kunne skrive “Hansen-produktion” på cover-artworket. Det kræver ufattelig stort slid fra jer selv, men er I villige til at sende et par mails afsted, så er jeg sikker på, at de mennesker, der er sat i verden for at hjælpe netop JER på vej, også tager imod jer med åbne arme.
KOM NU IND I KAMPEN!
Det er ikke så svært. Vi kan jo i hvert fald starte med at hjælpe jer på rette vej med følgende mail:
blastbeastupcoming@hotmail.dk – så har dit band mulighed for at komme med i The New Shit!
Og for lige at runde af. Så synes jeg vi lige skal tage et nummer med et band, der for alvor ved hvordan man laver en god produktion og som må siges at have solgt ret mange plader efterhånden:
11 comments
Swag Jack says:
Apr 21, 2014
Skide god artikel! Kunne ikke være mere enig med Blastbeast om at man som band må gøre noget selv!
Det der har holdt mit eget band “Bone White Beast” tilbage og det som jeg høre mange andre musikere sige er, at de ikke ved hvor de skal sende deres musik hen?
Hvilke personer er det man skal opsøge og hvad er deres mail adresse? Ved at vi selv har undladet at sende til forskellige plade selvskaber fordi at vi gik med tanken om, at den slag alligevel blev sorteret fra i spam mappen.
Hvis der er nogen her der kender nogle mails på nogle producere/agenter eller bare personer som kan hjælpe en med en fod inden for døren, kunne det være en stor hjælp!
På forhånd tak og tak til Blasbeast for at ha’ gjort os opmærksomme på problemet!
Stay Me(n)tal
Christian Bøggild Otte says:
Apr 22, 2014
Hvad er det for en tilgang? I gider virkelig ikke lige bruge et par timer på at lave lidt research og sende nogle mails afsted? Og “undladt at sende til forskellige pladeselskaber” – helt ærligt, hvor lang tid ville det tage jer at smide en hurtig tekst sammen om jer med et par links?
Nijntje says:
Apr 22, 2014
Gør som Christian siger :)
Fastsæt nogle dage hvor i arbejder med det kedelige.(start med en gang hver anden til tredje måned, det er kedeligt)
I har brug for:
Presse tekst (Går basalt set ud på at prale, så bare giv den gas)
Et godt logo (Hvis i kender nogen der kender nogen der kan noget med photoshop eller et par pinde og en spand lim, er det nu de skal på banen)
Google (I skal jo finde nogen i kan sende jeres materiale til. Hvilke labels management er jeres forbilleder på? Start der.)
2-3 sange i medium god mp3 kvalitet (Gerne jeres egne, folkene i den anden ende har også hjerner)
1 Stk. presse foto. (I vil sælge jeres produkt, det vil et label også, sug maven ind, se godt ud, sig appelsiiiiin eller behemooooooth (m/!!!) afhængig af hvilket visuelt udtryk i ønsker.)
ham&cheese says:
Apr 22, 2014
Personligt gider vores band ikke bruge tid på det danske markedet, da det marked har mere travlt med at nedgøre det musik, der ikke falder indenfor “Hatesphere” eller Black Metal end at forsøge at tilegne sig nye erfaringer indenfor, hvordan metal også kan lyde. Brandærgeligt, men det er simpelthen ikke kampen værd at forsøge at konvertere horderne til andet end det gængse. Modsvaret er selvfølgelig at det er blevet gængs fordi det holder og fred være med det. Hvis vi ikke er mere rummelige er det, er land ikke noget for rigtig meget (un)true metal.
Cheese&Ham says:
Apr 22, 2014
Hvad er det for en elendig mindreværdig begrundelse?
Du kunne lige så godt have omformuleret dit svar til: “Vi har for meget mindreværd til at modtage kritik, så vi har opfundet det her luftkastel i stedet.”
Jeg har spillet musik med det mål at få det udgivet og spille fede koncerter i over ti år, og det tog fandme lang tid at komme igennem (far er gammel, ældre end internettet), og ja, jeg har selv gået og sagt ting som “Folk i DK fatter ikke min kunst, så vi satser på udlandet”, heldigvis begyndte vi også at prøve at komme igennem mudderet af mainstream jydemædl, det kommer jeg aldrig til at fortryde, og det vil i heller ikke.
Arbejd hårdt.
Forsøg altid at blive endnu bedre.
Tag altid dit arbejde seriøst (også det der spillejob for to mennesker i Løgumkloster forsamlingshus)
Og send så den skide demo afsted!
Mighty music kommer jo ikke og tvinger en shitty deal ned i halsen på jer bare fordi i laver lidt larm for jer selv, men det er der så heller ingen tyske eller amerikanske labels der gør.
Og ja, det er rigtigt, i mange mange år, var det sådan at alt blev målt og vejet efter “Hatesphere lyden”, der er en åbning nu (faktisk, efter min mening pga. neo blacken) så der har aldrig været et bedre tidspunkt.
ham&cheese says:
Apr 22, 2014
Jamen det er da helt ok du ser som et mindreværdskompleks. Jeg ser det som DK værende et problematisk marked med ringe chance for udbytte og en skrækkelig omgangstone.
Der er 6 mio. mennesker her til lands, jeg aner ikke hvor mange af dem, der er til metal, men det er ikke imponerende mange. Lige syd for grænsen, i det nordtyske alene bor der 17 mio. mennesker. Hvor ville du sætte dine kræfter ind? Ved de 6 mio. forstokkede eller ved de 17 mio. med en lidt bredere musikalsk præference?¨
Jeg arbejder skam hårdt og tager det meget seriøst om der er 10 eller 200 folk til en koncert, men ikke på det danske marked for potentialet kontra problemerne er i ubalance.
Du kan mene om det, hvad du vil og svine mit mindreværdskomppleks til etc etc. men jeg ser ikke DK med en strålende fremtid, dertil er intolerancen og “dovenskaben” for fastgroet.
Cheese&haaaaam says:
Apr 22, 2014
Jeg synes ikke jeg svinede dig, men jeg må have ramt en nerve, hvilket vel egentlig også var mit mål, fordi jeg synes det er for åndsvagt at begrænse sig selv ved at opgive på forhånd, fordi man forestiller sig at alle døre vil være lukkede. -Det er de ikke nødvendigvis.
Jeg har svært ved at se hvad landegrænser har med eksponering at gøre, men jeg genkender såmænd ganske udemærket rationalet, selvom jeg ikke synes det holder vand længere. Eksponering er eksponering.
I virkeligheden er mit spørgsmål vel egentlig, hvorfor eksponering i Tyskland (eller et andet random land) skulle udelukke eksponering i Danmark? Det er da én af de mest forstokkede trve cvlt holdninger man kan have!
Og du har da ret i at Danmark ikke har et kæmpe marked for metal, eller alt alternativ musik for den sags skyld, men jeg kan ikke forstå hvorfor man ville holde op med at gide bare fordi man kan fejle.
Og så vil jeg da lige nævne at du ikke selv er en dårlig forkæmper for den skrækkelige omgangstone, din holdning siver ganske klart igennem :)
ham&cheese says:
Apr 22, 2014
Endvidere (med allerstørste forbehold) er det da lidt pudsigt, at et sted som Lygten Station, hvor der lægges et KÆMPE arbejde i at give plads til alle slags metal, rock, you name it, uden den arrogante danske indstilling og røvrenderi af værste skuffe som man ellers udsættes for på DK’s spillesteder, sjældent besøges af dem som “lever for at bringe bands frem”. Jeg mindes at have set Hr. Bøtter derude én gang – til en Hatesphere-koncert (ikke ligefrem upcoming længere). Nu kender jeg ikke nogen fra det her magasin, så det kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om, men hvad om kritikerne også var der, hvor upcoming bands var, det kunne være man blev overrasket. Undskyld, hvis der lyder ovenud kritisk, men den har debat virker noget ensidig
Marco Angioni says:
Apr 22, 2014
100% enig. Men hvad med labels? Hvis pladen er ikke produceret af “de kendte”, så har bandet meget mindre chance for at få en record-deal (og jeg oplevede dette på min egen krop, som producent). Fordi nowadays, er det ikke vigtigt med din egen personlig lyd, det er vigtig at lyde som de andre 95% plader derude. Lige som fucking X-Factor.
Christian Friis Jensen says:
Apr 23, 2014
Labels har – i al fald med hensyn til alt andet end de absolut største og mest kommercielle kunstnere – udlevet deres nytteværdi mere eller mindre totalt. De små græsrod-DIY-labels er der hvor fremtiden ligger for metalscenen, hvis man da endelig skal på et label. De større labels er som regel ikke rigtigt garant for nogen større hjælp længere, som jeg kan observere det.
Gud. says:
Apr 23, 2014
Nu findes der jo masser af alternativer til Sort Søndag og Copenhell hvis man gider lette røven og bevæge sig væk fra København, hvis man mangler ny musik.