Inden Slipknots koncert på Roskilde Festival mødte vi bandets trommeslager Joey Jordison til en snak om hans nye solo-projekt Scar The Martyr. En udgivelse der ventes dette efterår og udover Joey Jordison tæller bandmedlemmerne: Henry Derek (vokal), Chris Vrenna (keyboard), Jed Simon (guitar) og Kris Norris (guitar)
Hvornår begyndte du at arbejde på Scar The Martyr?
For ca 2 år siden gik jeg i studiet for at indspille en række demoer og egentlig ville jeg bare indspille nogle rå ideer jeg havde gået med. Jo mere tid jeg brugte i studiet, jo mere seriøst blev det. Jeg optog mere og begyndte at bygge sangene op fra bunden. Jeg optog omkring 7 sange den første gang jeg var i studiet, og da jeg så kom tilbage igen optog jeg omkring 6 mere. Så jeg havde sådan set strukturen. Jeg følte simpelthen at disse var for gode til bare at glemme. Altså, ha ha, faktisk ville jeg bare ind i studiet for at indspille nogle ideer, men lige pludselig havde jeg alle disse sange. Jeg syntes virkelig der kom noget godt ud af det og lige pt har vi en del fritid så jeg tænkte: fuck man, jeg er nødt til at samle et band om det her.
Jeg begyndte derfor at lede efter folk. Så fandt jeg Henry Derek igennem min gode ven King Ov Hell fra Gorgoroth, som anbefalede Henry. Og hvad guitarister angår, så har jeg kendt Jed Simon (Strapping Young Lad) igennem mange år og Kris Norris (Darkest Hour) var ligeledes en anbefaling jeg havde fået. Jeg har også kendt Kris Vrenna (Nine Inch Nails) i en masse år. Så det at kende folk var sådan bandet opstod – og godt har de fandme spillet!
Hvilken musikalsk stemning ønsker du har skabe med dette projekt?
Der er egentlig ikke som sådan en bestemt stemning eller følelse jeg går efter. Jeg skriver egentlig bare sangene. Jeg vil gerne skabe et nyt projekt. Jeg tror måske egentlig at jeg har haft et ønske om at “bryde ud” med noget nyt, men har bare ikke fået det ned på en plade endnu. Lige nu var bare det helt rette tidspunkt. Lineuppet er perfekt. Det handler simpelthen om timing.
Hvordan ser du dette projekt som noget anderledes i forhold til f.eks Slipknot og Murderdolls?
Det er simpelthen bare et andet “monster”. Murderdolls var egentlig mere et frisk og punked pust. Egentlig ikke noget der var skabt for at bryde rammerne eller skabe noget nyt. Og Slipknot er jo allerede blevet store. Så hvis jeg ville lave noget uden for Slipknot igen, så skulle det være med 110 % fokus på sangskrivning, produktivitet, artworks osv. Det skulle simpelthen være som at lave et helt nyt band fra bunden. Ellers er der simpelthen ingen grund til at gøre det.
Skal det gøres skal sangene være til det, ellers ville der simpelthen ikke være nogen ide i det og så kunne jeg egentlig bare køre videre i fuld fart med Slipknot.
Som sangskriver hvad er så det vigtigste for dig i forhold til Scar The Martyr?
Faktisk da jeg begyndte at skrive sangene ville jeg fra start af have, at ingen af sangene lød som hinanden. Jeg ville gøre hver eneste sang til noget fucking særligt, hvis du forstår. Det er vigtigt at de alle passer ind i den lyd jeg ønsker at skabe, men hver sang skal være forskellig.
Da jeg skrev valgte jeg simpelthen ikke at tænke på noget. Jeg skrev bare riffs ud fra hvad jeg nu følte for og så arbejdede jeg simpelthen videre med det, hvis det var noget jeg mente ville holde. Og så indspillede jeg en række af disse riffs og nogle omkvæd. herefter prøvede jeg forskellige typer af tempoer. Det var en fornøjelse at arbejde på det. det var fedt at indspille for det blev gjort i det samme studie hvor Slipknot indspillede “All Hope Is Gone”. Det var bare mig og teknikeren. Da vi sad derinde, havde jeg ingen tidsfornemmelse. Jeg var så meget nede i materialet, at jeg glemte alt omkring mig. Jeg havde ingen fucking ide om hvad der skete udenfor studiet, ha ha.
Hvordan vil du beskrive jeres lyd?
Det lyder lidt som hvis et post-punk band blev overrumblet af en bunke dødsmetalbands, hvis du forstår hvad jeg mener, ha ha.
Albummet er blevet produceret af Rhys Fulber, hvorfor har du valgt ham?
Jeg har rigtig godt kunne lide hans arbejde med Fear Factory. Og eftersom vi har en hel del stærke keyboard-elementer med også, var det oplagt. Vi har en masse industrial-referencer i musikken, så jeg tænkte at han ville være helt perfekt til jobbet og han gjorde det fucking godt. Absolut det perfekte valg.
Skal Scar The Martyr ud af studiet og ud på scenen i fremtiden?
Også i den grad. Vi skal på tour med Danzig i USA og Canada, der starter d 9 august…. øhm så vidt jeg kan huske.. ha ha, well. Lige nu er jeg her på Roskilde…
… Og det er fandme også et dejligt sted at være
Oh ja. I aften på orange bliver awesome. Vi har ændret en del i setlisten.
Måske lidt nyt materiale?
Nope intet nyt materiale. Men nye kedeldragter, ha ha.
Vi siger mange tak til Joey Jordison for snakken og ja, koncerten med Slipknot på Roskilde blev en gigantisk fest!!
1 comment
2013 - de største floppere! | BLASTBEAST says:
Dec 28, 2013
[…] jeg i sommer på årets Roskilde Festival fik en snak med bagmanden selv om (læs interviewet her) ) snare end at lave nye numre for Slipknot. Så nu var tiden så kommet til at skille […]