Iron Maiden indtog onsdag aften for første gang den Royale Arena i Ørestaden, med en guddommelig setliste fyldt til randen med materiale fra stort set hele bagkataloget.
Til tonerne af “Aces High” sætter Maiden gang i den store folkefest i Royal Arena. Den store spitfire er hejst højt op på scenen – det ligner et syn for Guder. Flot ser det ud, når Iron Maiden sætter gang i totalteatret.
Legacy Of The Beast Tour er navnet på den nuværende tour. Og lad os da bare kalde det en fejring, af ikke blot Iron Maidens enorme legacy, men mest af alt en fejring af selveste heavy metal som stilart. For Iron Maiden ER heavy metal. På sådan én aften, som denne, viste legenderne hvorfor de har betydet så uendeligt meget for heavy metal, på såvel det musikalske- og konceptuelle plan. Og stadig den dag i dag gør i stor, stor stil!
Bevares. De har haft deres op- og nedture de seneste par år, hvor særligt den afsluttende Wacken Open Air koncert på forrig års The Book Of Soul Tour, står som lidt af en dødssejler.
Heldigvis er batterierne nu ladt op igen! Og særligt Bruce var i hopla, både rent musikalsk og på det teatralske aspekt!
Denne Legcay Tour er spækket til randen med fuldfede skærringer. Inkl. de to Blaze Bayley slagere “Clansman” og “The Sign Of The Cross” fra hhv. “Virtual XI” og “The X Factor”. Sidstnævnte er vokset betydeligt efter Bruce Dickinson tog kærlig hånd om den, efter sin tilbagekomst i 1999. Lyt blot til udgaven fra Rock in Rio 2001. Episk – og det var det sgu også denne aften i Royal Arena.
Selve showet er baseret på Maidens seneste computerspil Legacy Of The Beast. Og ligesom i spillet, har Maiden til dette show haft fokus på at bringe publikum igennem forskellige “verdener” i løbet af showets to timer.
Således kunne koncerten, rent visuelt, deles op i tre akter.
Den første var krigs- og militær inspireret. Her var scenen sat med camouflage og der blev spillet sange, der rent lyrisk passede til temaet. Med sange som “Aces High” , “Where Eagles Dare”, “Two Minutes To Midnight” og “The Clansman” fik Maiden solid luft under vingerne på de krigeriske slagere.
Herefter bliver camouflagen taget af scenen og bagved dukker en flot opsat kulisse op, der bedst kan beskrives som et storslået kirkerum. Showet er nu baseret på de religiøse temaer, hvor “Sign Of The Cross” og “For The Greater Good Of God” står som showets fineste højdepunkter.
I tredje og sidste del bliver vi taget en tur til Helvede, hvor ild og fiktive lavastrømme udgør det visuelle og hvor salen naturligvis eksploderer i fællessang under “Number Of The Beast”.
Tilbage er der ikke andet at sige end: 666 x up the irons til mægtige Maiden, der satte alt på plads denne aften!