Devilution skrev følgende om deres blot andet show nogensinde: “Kender du Heilung? Hvis ikke, så er det på tide. På sidstedagen af Midgardsblot gav det danske band et af de mest imponerende shows, der nogensinde er kommet ud af Danmark.” Her på Blastbeast kvitterede vi med fuldt hus (5/5 pentagrammer) for selv samme show på Midgardsblot.
Heilung består af den danske musiker- og producer Christopher Juul, den tyske tatovør og sanger Kai Uwe Faust og den norske sangerinde Maria Franz. De leverede deres blot anden koncert, da de optrådte med Heilung på Midgardsblot Festivalen i Norge. Som band har de kun et enkelt album ude. Nemlig debutten “Ofnir” fra 2015.
Men hvordan beskrives Heilung’s musik så bedst? Det er næsten umuligt. For Heilung er en følelse. Heilung er lyden af vores rødder, Heilung er vores dystre fortid og vores lyse fremtid. Heilung betyder “helbredelse” og har man først oplevet ét af deres tranceskabende ritualer på en scene, så vil man forstå hvorfor dette projekt er som intet andet. Selv kalder de sig “amplified history”.
Vi giver dig nu et unikt indblik i hvem Heilung er og hvad tankerne bag dette helt igennem unikke foretagende har været.
Jeg mødtes med Christopher og Kai på en café på Amager, til en snak om bandet, deres fortid, ritualer, sindsstemning og verdensmusik.
Efter jeres koncert på Midgardsblot var den helt klare opfattelse blandt folket, at I havde leveret noget helt unikt. Flere jeg snakkede med følte, at de var kommet i en form for trance under jeres koncert. Hvad tænker I om det?
Kai: Så har det virket lige efter hensigten.
Christopher: Man kan sige, at det kræver nok lidt baggrundshistorie, for helt at forstå, hvad det er vi vil. For når nu folk begynder, at lære os at kende, ja så vil de også automatisk begynde, at sammenligne os med andre bands.
Heilung udsprang egentlig ikke så meget af musik til at starte med. Kai er tatovør og laver håndlavede tatoveringer, så han ved en masse om symbolisme og generelt en masse indenfor dette område. Han kommer så til mig, fordi han har lavet nogle digte og planen var så i virkeligheden, at jeg skulle få en gratis tattoo, for at indspille hans digte i mit studie. Så man kan roligt sige, at nu kan jeg faktisk blive helt sort overalt på kroppen. Haha.
Det var aldrig et formål, at gå live med Heilung. Det var et projekt der stille og roligt udviklede sig. Min baggrund er i den historiske musik, hvor jeg har spillet i en del andre orkestre og har nu kørt mit studie i godt og vel 13 år. Primært hvor jeg har beskæftiget mig med verdensmusik.
Det er så at sige to typer af verdener der mødes i Heilung. Det symbolske og så naturligvis lyden. Det har langsomt udviklet sig til det, som Heilung er i dag.
Så i virkeligheden er det Kai’s digte, der er udgangspunktet i hele jeres debutplade?
Kai: Ja, altså det første vi overhoved optog var nummeret “Schlammschlacht”. Et nummer hvor jeg egentlig “bare” taler. Men ja, jeg dyrker hele den her spritualisme og shamanisme i mine digte og i mit arbejde som tatovør. Men så spurgte Christopher mig på et tidspunkt, om jeg ikke kunne synge noget? Og til det svarer jeg så, at jeg tidligere har sunget på skole, men aldrig rigtig dyrket det. Hvad jeg dog ofte sang den gang var den messende lyrik til det der blev vores første nummer “In Maijan”. Jeg har sunget den mange, mange gange senere og er også gået i trance med den bevidst. Den er meget mantra-agtig.
Ja lige præcis, og det var også det publikum kunne fornemme til jeres koncert.
Christopher: Jeg synes også det er passende at ridse alfabetet op, som det det første på albummet. Man må lige starte med “the basics” inden man går videre. Haha. Så teknisk set står vi “blot” og synger “abcdefg”. Men hver rune har naturligvis en dybere forklaring.
Både Kai, Maria og jeg kender hinanden fra vikingemiløjet. Vores basis for vores møde, har været gennem levende historiefortælling.
I kalder jo også jeres stil “amplified history” .
Christopher: Ja, det er i hvert fald det vi har valgt at kalde musikken, fordi det er nemlig hvad det er. Vi prøver ikke at sige, at vi spiller post-neo-folk-jazz krydret med lidt mongolsk hippiemusik. Haha. Eller rollespilsmusik. Eller hvad det ellers kan blive kaldt. Vores formål er egentlig ikke at rekonstruere musikken fra dengang, som mange folk bands gør, hvor det skal være super autentisk. For os ønsker at vi nok nærmere at rekonstruere en form for følelse fra den her epoke. Også ved at blande det sammen med hvad man ser overalt i verden. Fordi jo længere du går tilbage, jo mere vil du finde, at det faktisk langt hen ad vejen er det samme der sker.
Det kan f.eks ses på vores liveshows, hvor vi gøre brug af en shaman i forbindelse med et åbningsritual af vores koncert. I Sydamerika er der f.eks mange ligheder med de ritualer vi gjorde/gør her i Norden. Det synes jeg er vigtigt. Ved at vise sine egne rødder kan man samtidig vise, at vi er tæt forbundet med resten af verden.
Ville det så egentlig være mere på sin plads, at kalde jeres koncerter for ritualer, snarere end egentlige koncerter?
Christopher: Ja absolut.
Kai: Det er bevidst et ritual. Vi vil have at folk skal gå i trance og glemme sig selv i den time vi spiller. Vi vil have, at publikum skal kunne komme i kontakt med nogen inde i sig selv. Den primale energi, hvor der ingen skyldfølelse er og hvor man kan komme af med sine aggressioner.
Christopher: Der er mange eksempler på bands, der forsøger at diktere hvad publikum skal gøre eller tænke. Vores formål er mere, at trykke på en lille knap inde i hjernen hos vores lyttere, med vores musik og så må folk så efterfølgende selv danne sig diverse indtryk. Heilung hedder jo Heilung (helbredelse) af en grund. Vi prøver lidt at helbrede folk på en måde. Og så naturligvis os selv.
Jeres ritual er samtidig et imponerende skue, hvor I og scenen er udsmykket på imponerende vis. Jeg antager at intet her overladt til tilfældighederne?
Christopher: Korrekt. Det er bestemt ikke bare dragter. Det er ikke “bare” en udklædning, hvor der er brugt nogle designere til at udvikle vores tøj. Vi har bygget og syet alt selv.
Kai: Mit tøj er lavet direkte efter en traditionel sharmansk dragt i mongoliet. Men der er en masse detaljer på. F.eks har vi at gøre med materialer fra bronzealderen og perler fra den keltiske periode før Kristus. Og en masse andre detaljer, der går helt op til min egen tidsalder.
I begyndelsen tog jeg kun dette tøj på, når vi skulle lave sharmanistiske ritualer selv. Men jeg havde aldrig nogensinde regnet med, at så mange mennesker ville se det.
Nu er I jo tre grundlæggere i bandet. Men I er mange flere på scenen når I spiller live. Hvor har I fundet jeres medlemmer?
Christopher: Man kan med rette sige, at miljøet i den her type musik er jo på ingen måde er stort. Jeg kender f.eks Jacob fra Huldre igennem Virelai. Fordi Virelai i dag består af musikere fra mit gamle band Valravn. Så alle de tre trommeslagere, der er med i Heilung nu, var alle mit førstevalg, fordi jeg kender dem alle igennem miljøet.
På albummet spiller jeg alle instrumenter. Det kan jeg i sagens natur ikke live. Haha. Så jeg vil gerne have den rette energi live og hver af de musikere vi har med, bringer hver deres stil og energi til bandet. Kald det gerne, at de bringer deres egen kultur til bandet.
Jonas, som vi har med på backing vokal, er en sanger jeg har arbejdet med helt udenom dette miljø. Han er så at sige Loken, som vi propper ind i projektet. Han har nemlig en stor, stor viden i indisk musik, fordi han har boet i Indien og har en indisk kone. Så jeg tænkte, at det ville være fedt at få ham med, for at give det hele lidt mere præg af verdensmusik, men med et nordisk perspektiv.
Når alt det er sagt, ja så er det ikke målet at lave en decideret “koncert” koncert. Som du sikkert lod mærke til i løbet af showet, var der ingen snak og der er ingen ekstranumre. Der er ingen “og btw. næste nummer handler om Odin og køb endelig vores cd og merchandise efter showet.” Haha. Alt det ville ødelægge oplevelsen. For os handler det om at skabe en unik oplevelse for vores publikum og så kan folk selv kalde det hvad de vil efterfølgende. Det må være individuelt fra person til person.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at folk ser det som et stort teaterstykke. Remedierne vi bruger er det da også. Bortset fra den afgørende del, der hedder, at vi ikke spiller skuespil. Det vi gør på scenen er det vi gør. Det er noget vi har dyrket selv i mange år. Bl.a. ritualer i vores have osv. Mange af disse ting er noget vi ikke plejer at gøre foran et publikum. Derfor var det også et stort, stort valg for os, at begynde at skabe det her på en scene. For hvordan ville det fungere på en scene.
Simpelthen fordi du typisk har en form for distance mellem dem der står på scenen og dem der kigger på dig. Det kan hurtigt blive en to-delt oplevelse. Det krævede derfor store overvejelser og tanker om, hvordan vi kunne få folk til at føle, at de rent faktisk står op på scenen med os samtidig. Det skal gerne være noget vi gør sammen. Publikum og orkester.
Ja, man kan jo så sige, at vi blev en del af seancen, da I sendte zulu-krigerne ud blandt publikum tilsidst i koncerten?
Christopher: Haha, ja. Det var egentlig planen, at de skulle stage-dive ud i mængden. Men pga. de norske sikkerhedsregler måtte vi ændre det.
Kai: Haha jeg havde sagt til krigerne den samme morgen, at planen var, at de skulle stille sig op på linje og så stagedive én efter én ned i publikum. Men da sikkerhedsmanden hørte det, fik vi omgående et nej. Haha.
Christopher: Det må de gøre næste gang. Haha
Med dette afrundes den første del af interview med Heilung.
1 comment
R.Hoffmann says:
Dec 29, 2017
Erster!