Ikonisk tegner, Dan Seagrave

Ikonisk tegner, Dan Seagrave

Sindsyge, død, lemlæstelse og blodige motiver. Siden den spæde start på dødsmetalen tilbage i 1986-87, har stilarten’s grafiske fremstilling gang på gang formået, at provokere og samtidig fascinere al verdens metalfans. 

Året er 1987. Datoen siger d 25. maj. Vi er i Orlando, Florida. Det amerikanske dødsmetal band Death har netop udgivet deres debutalbum “Scream Bloody Gore” og har med dette album, i følge mange, sparket liv i en helt ny subgenre: dødsmetal!

Temaerne kræser om død, lemlæstelse, absolut sindsyge og råddenskab i den, på det tidspunkt, mest brutale form for metal, der er at finde.

Og med “Scream Bloody Gore” blev det samtidig også et startskud på en grafisk billedstil, der siden er gået igen på utallige udgivelser, kreeret af forskellige tegnere op igennem 90’erne og til i dag.

Death's "Scream Bloody Gore"

Death’s “Scream Bloody Gore” tegnet af Ed Repka

Tegneren Ep Repka var den grafiske artist, der gav et visuelt liv til “Scream Bloody Gore”. Fascinationen af død er tydelig på motivet, hvor vi ser, at døden i dén grad fejrer sig selv. Som sådan er det ikke et videre blodigt motiv, men alligevel kan man fornemme provokationen, når 4 døde sidder og har en fest. Den røde grundfarve, der ud fra farvelæren står for at symbolisere aggression, had og fare, men også lidenskab og begær, er den absolut stærkeste farve på motivet.

Og netop farvespillet er et af dødsmetallens grafiske fremstilling’s stærkeste elementer. Brugen af én meget stærk og i øjenfaldende farve, kombineret med mere udvandede farver. Ofte set med grundfarven rød, som den absolut stærkeste og fremtrædende.
Som det ses på f.eks. Cannibal Corpse klassiske debut “Eaten Back To Life” fra 1990, der blev tegnet af artisten Vincent Locke. Et motiv til et album, der for alvor formåede at provokere. Faktisk så meget, at albummet blev bandlyst i bl.a. Tyskland pga. dens voldlige ekstreme indhold.

Cannibal Corpse - Eaten Back To Life. Tegnet af

Cannibal Corpse – “Eaten Back To Life”. Tegnet af  Vincent Locke

Ud over det stærke farvespil er flere karakteristiske kendetegn for den grafiske fremstilling af dødsmetal, den meget stærke sans for hver en detalje på motivet, samtidig med, at det stadig gerne må være en smule råt. Det er i sagens natur afgørende, at tegneren kan formå at frembringe de ønskede temaer, som bandet ønsker at stå for på udgivelsen.

Én af de helt klassiske dødsmetal tegnere, der har gjort netop dette igen og igen er Dan Seagrave. Tegneren har stået bag artworks for flere klassiske bands som Morbid Angel, Entombed, Dismember, Suffocation og Gorguts.

Dan Seagrave har udtalt følgende på sin hjemmeside:

“Det kræver en yderst omhyggelig stil, at formidle episke scener og helt særligt når man skal fremmane temaer som grådighed, isolation og evolution.”

Dan Seagrave stod bl.a. bag det helt klassiske artwork på Gorguts’ debut “Considered Dead” fra 1991 og sammen med Dan Muro/Dan Quatrochi der stod bag Morbid Angel’s artwork Domination fra 1995 formåede de, at frembringe en anderledes og ny type af horror til deres artwork, med brugen af de såkaldte “sekundærfarver,” altså lilla, orange og grøn.

Den grønne farve’s symbolik med “jalousi”, “misundelse” og “ulykke”, kombineret med den lilla farves “spiritualitet” og “mystik”.
Siden er særligt “Domination” artworket dog flere gange blevet kåret, som et af de grimmeste artwork’s udgivet af et metalband nogensinde. Men det er jo heldigvis en smagssag.

Gorguts' Considered Dead fra 1990. Tegnet af

Gorguts –  “Considered Dead”. Tegnet af Dan Seagrave

Morbid Angel's Domination. Tegnet af

Morbid Angel – “Domination”. Tegnet af Dan Muro/Dan Quatrochi

Det er desuden værd at bemærke, at i modsætning til de klassiske heavy metal artworks, hvor bandet’s logo oftest er at finde i stor skrift i midten af coveret, ja så er der hos 90 % af de klassiske dødsmetal artworks en chance for, at logoet er relativt småt og placeret i en enten venstre eller højre hjørne.

Tanken må være, at det betyder mere for bandet, at det visuelle udtryk stemmer overens med musikken og det er dette der er i fokus, snarere end at bandet’s identitet og brand bliver fremhævet.

Som her er eksemplificeret med udgivelser fra Suffocation, Aborted, Immolation og Autopsy.

blood-oath

Suffocation – “Blood Oath”

aborted_global_flatline

Aborted – “Global Flatline”

 

 

 

 

 

 

 

 

immolation-hereinafter

Immolation – “Here In After”

severed-survival

Autopsy – “Severed Survival”

 

 

 

 

 

 

 

 
De klassiske dødsmetal artworks fra starten af 90’erne er for længst blevet ikoniske og legendariske. Interessant er det dog at følge udviklingen. For naturligvis har tidens digitale udvikling ændret på en masse. Nyere dødsmetal bands og generelt siden midten af 90’erne er man begyndt at se artworks, hvor (ofte elendig) computer grafik mere eller mindre har overtaget rollen, fremfor egentlige håndtegninger.
Her tænker jeg bl.a. på Bloodbath’s klassiske “Nightmares Made Flesh” fra 2004 , som ikke ligefrem sprudler af den smukkeste grafik. Heller ikke for dens tid.

Bloodbath - "Nightmares Made Flesh" fra 2004

Bloodbath – “Nightmares Made Flesh” fra 2004

Der findes dog stadig en flok af yngre tegnere, der fortsat håndhæver det klassiske tegne håndværk. Og fra siden starten af 00’erne, har bl.a japanske Toshihiro Egawa, fremstillet en række flotte artworks, der tager udgangspunkt i de klassiske håndtegninger fra starten af 90’erne.
Her er det bl.a. Krisiun og vores egne By The Patient, der har gjort brug af japanerens kunnen.
Bemærk at det på begge artworks igen er den røde grundfarve, der er den fremtrædende og de resterende farver er holdt langt mere anonymt. Dette er nu engang den helt klassiske opskrift på et dødsmetal artwork. Og den dag i dag bliver det farvevalg fortsat brugt igen og igen.

servants

By The Patient – “Servants” fra 2010. Tegnet af Toshihiro Egawa

krisiun-executioner

Krisiun – “The Great Execution” fra 20011. Tegnet af Toshihiro Egawa

Det er nu altid spændende at gå på opdagelse i de mange flotte og imponerende artworks der er lavet igennem tiderne. Mit personlige all time favorite dødsmetal artwork vil dog altid være Autopsy’s “Servered Survival”. Det er simpelthen så sejt. Vulgært, sjovt og ikonisk!

severed-survival