Udskældt blandt den hardcore black metal elite og elsket af anmelderne. Deafheaven deler vandende! Naturligvis var de booket til årets Roskilde Festival efter den formidable udgivelse “Sunbather.”
Hipster black, shoegaze black, Soundvenue black. Ja kært barn har mange navne. Det er ikke så lidt Deafheaven er blevet kaldt herhjemme, efter de tordnede ind på metalscenen.
Men hvor fremmødet var svagt til Tombs på årets Roskilde, var det faktisk ganske flot til Deafheaven, også selvom ham der fra The Beatles spillede samtidig. Deafheavens popularitet skal man ikke undervurdere og på Roskilde formåede de atter, som de også gjorde på Beta2300 tidligere, at bringe folket sammen i en hvirvelstorm af flænsende støj og hurtige blastbeats. Alt sammen toppet af George Clarke’s helvedes skrig.
At starte ud med hittet kan måske virke en anelse farligt, særligt når lyden måske ikke er helt korrigeret endnu. Ikke destomindre var det hvad Deafheaven gjorde, med den 9 minutter lange “Dreamhouse”, der altså er et vanvittigt flot nummer.
Så var vi ligesom igang. Sådan næsten da. For også her drillede lyden altså. Ja det lyder sgu’ snart som en billig undskyldning taget ned fra øverste hylde, når vi gang på gang fortæller om lydmæssige problemer. Men det var nu engang virkeligheden. Også her druknede guitaren i buldret fra bas og blastbeats. Men imodsætning til Tombs gik det stærkt med at få kørt det rette lydbillede i stilling og publikum kunne efter de to første numre for alvor give sig hen til Deafheaven’s svævende og drømmende univers.
Nej Deafheaven ligner ikke stereotypen af en black metaller. Men hvis stereotypen af en black metaller kunne spille og levere et så potent, smertende og alligevel smukt lydbillede som det Deafheaven formår idag, så ville fremtiden være endnu mere “lys” for denne scene.
Den dynamik som Deafheaven formår at skabe i kontrasterne fra kaos til det helt blide er ren verdensklasse og formår gang på gang at imponere mig.
Det gjorde de også på Roskilde, med en af festivalens bedste koncerter!