Tombs på Roskilde Festival. Foto: Weiss

Tombs på Roskilde Festival. Foto: Weiss

Amerikanske Tombs var første navn i en pakke med 4 fede og forskellige typer af black metal bands lørdag aften/nat på Pavilion på Roskilde Festival. 

Selv for et black metal band kan det være svært at hamle op med Paul McCartney. Det måtte Tombs sande, da de gik på scenen til et engang tæt på halvt fyldt Pavilion telt. Det lod dog ikke til at gå amerikanerne på, der fra første anslag lagde op til at servere en solid knytnæve i vores ansigt!

Eller… ja det ville det måske have følt som, hvis bare lydmanden havde opdaget, at også dette band brugte guitar i deres musik. For totalt blottet for guitar og med en alt for høj bas og elendig klik-lyd på stortrommen i de tre første numre, havde Tombs bestemt ikke de letteste vilkår for at åbne black metal ballet denne aften.

Bandets medrivende drive af crossover black metal og rock n roll var ellers den helt oplagte måde at starte ud på, men det var først midtvejs, at der for alvor synes at komme gang i publikum, i øvrigt på samme tid hvor også lyden syntes at fungere optimalt.

Tombs har tidligere på årers udgivet den ganske glimrende “Savage Gold” og fra denne fik vi et par numre i den ca time lange koncert.
Selvom Tombs udspringer fra den moderne amerikanske black metal scene i Brooklyn, så er det langt fra den lyd, som eksempelvis Deafheaven, gør sig i. Istedet er det et langt mere punket udtryk hos Tombs og den formåede de faktisk at levere ganske overbevisende i i hvert fald den sidste del af koncerten.

Lad os bare kalde det en halv sejr for Brooklyn blackerne i Tombs, der led under et sløjt fremmøde og en tydeligvis skæv lydmand.

6-penta