Ghost er idag blevet tilføjet til Copenhell’s program. Og netop Ghost er med til at bringe et afgørende aspekt og element i heavy metal videre fra langt ældre koryfæer. Noget som synes at have været blevet g(l)emt væk af andre bands i vor tid.
Og nej, det er ikke musikken jeg snakker om her. Men 100% det visuelle. For heavy metal og store sceneproduktioner ud i det teatralske, har altid været et vigtigt og afgørende moment for mange bands og fans.
Teateret har altid været med til at styrke den musikalske vision hos flere af genrens giganter. At være til koncert med disse er som at opleve en kæmpe blockbuster på det store lærred.
Weiss vil her se nærmere på nogle de største teatralske sceneproduktioner gennem tiderne.
Alice Cooper
Siger man teatralsk sceneapproach er det naturligvis umuligt at komme udenom den teatralske mørkemand #1. Chock rockeren Alice Cooper bragte med sit horrorshow i 70’erne alverdens forældre i dyb bekymring. Halshugning, afrevne lemmer, store kanyler, bondage og blodsprøjt var den rene selvfølge til en Cooper koncert, alt i mens manden selv proklamerede: welcome to my nightmare. Og det rene mareridt må det da også have været dengang! Lige præcis dette show har siden været en inspirationskilde til enorme mængder af bands.
Kiss
Kiss er selv sagt også et selvskrevet band når det kommer til det visuelle. Bandmedlemmernes brug af den hvide ansigtssminke, udklædning og naturligvis Gene Simmon’s økseformede bas har været ikonisk på rock og metalscenen siden 70’erne. Et Kiss show er altid over the top. Produktionen er enorm og når Gene Simmons, med sin obligatoriske bassolo flyer op under taget og sprøjter blod ud af munden, er man nødt til at overgive sig til det storslåede cirkus Kiss nu engang er.
Iron Maiden
Der er ikke skyggen af sminke hos dette band. Derimod er produktionen hos Maiden altid enorm. Rent visuelt er bandet fra London måske det flotteste af dem alle. Særligt er det værd at fremhæve bandets produktion i midt 80’erne, hvor The World Slavery Tour tog metallens visuelle approach til nye højder. Kæmpe skulpturer af mumier, faraoer, pyramider og tegninger af hieroglyffer var en del af det omrejsende metalcirkus Maiden var i deres storhedsperiode i midten af 80’erne. Naturligvis med Eddie som en omvandrende mumie.
King Diamond
Er der én dansker der kan hamle om med alle de andre ud i teatralske produktioner, så er det selvfølgelig King Diamond. Allerede i Mercyful Fate perioden var der store kors, ild og nøgne damer på scenen. Dette er blevet videreført i King Diamond, hvor Kongen turnere med den største produktion til dato. Opført som et stort slot, med et stort gitter foran publikum vandrer King Diamond rundt på scenen, med sit ikoniske mikrofonstativ sat sammen af knogler og formet som et omvendt kors. Til et King Diamond show er der endvidere rig mulighed for at se gamle damer og massevis af lysende pentagrammer! Hail Satan!
Rob Zombie
Som hvis Alice Cooper havde fået sig en lillebror. Ja så var dette nok blevet Rob Zombie. Musikeren og horrorfilm instruktøren har siden sin solokarriere gjort sig i store og nærmest filmiske sceneproduktioner. Rob Zombie er måske den mand, der med sit band har videreført og udviklet idéen og traditionen om et horrorshow i tråd med Alice Cooper allermest. Til et show med Rob Zombie er udklædning, omvandrende robotter, ild, store visuelle skærme og selvlysende skeletter et absolut must. Med sin koncert i Valbyhallen tilbage i 2013 fik han sat sin kollega ud i chockrock , Marilyn Manson, så meget på plads, at Manson’s show blev reduceret til hvad der kunne ligne et lille øvelokale setup. Imponerende!
Rammstein
Med over 25 tons sceneproduktion på bandets seneste turne MÅ giganterne i Rammstein simpelthen være det tungeste band på denne jord. I hvert fald hvis vi snakker produktion. Rammstein’s sceneproduktion er så enormt at de imponerende nok formåede ene og alene at lukke hele True Metal Stage på Wacken i 2013 for at få gjort plads til deres eget show. Vild nok bedrift. Men det har dog også sine begrænsninger. Et sådan show kan man ikke tage med overalt og det har bl.a. Roskilde Festival måtte sande, da selveste Orange Scene simpelthen er for lille til dette bands produktion, som den er idag. Tænk lige over den…!
Slipknot
Og så har vi selvfølgelig det ubetinget største navn på Copenhell i år, Slipknot!
Maskebandet er på den igangværende Prepare For Hell tour mere teatralsk end nogensinde før. De af jer der så bandet i Forum i februar vil kunne bevidne det. Og til de af jer der ikke så dem vil jeg ikke røbe for meget. Men jeg kan dog love, at I godt kan forvente lidt af et Satan’s cirkus!
Ghost
Dagens tilføjelse på Copenhell er Ghost. Bandet der siden 2010 har skabt rører på metalscenen er et band alle efterhånden kender og har en mening og holdning til. De er et band der deler vande og det har der gu’ fandme været brug for de seneste par år! Holdningerne til Ghost er der mange af, men én ting der er helt sikkert er at vi kommer til at opleve et band klædt ud i munke kostumer og en frontmand i form af Papa Emiritus II, der ligner Satan selv. Ghost er som band med til at sikre at de stolte traditioner fra King Diamond og Alice Cooper bliver viderebragt i rockmusikken idag og det er en vigtighed for den teatralske metal der ikke kan diskuteres.