Mangfoldighed, mulighed, bred appel – og andre rædsler
af Aleg-One den 30 Sep, 2014 • 6:24 pm 13 CommentsPå Blastbeast.dk er vi tit rigtig glade. Vi gør en dyd i at være positive i vores holdninger og plejer at være så åbne omkring alle aspekter af den dejlige metalkultur, som vi nu kan. Derfor får det så også mit pis i kog, når andre folk ikke er kan overskue at tænke på samme måde.
Ironien i teksten overfor er måske lidt pudsig, men for helvede hvor kan man blive træt af at være fortaler for en kultur, der oftest ikke kan overskue at se langt ud over sin egen afstumpede næsetip.
Denne reaktion kommer på baggrund af de reaktioner vi fik på vores facebook-side, da vi offentliggjorde den samlede liste over de mest ønskede navne til Copenhell 2015 (find den HER). En liste baseret på en optælling af hvilke navne der er nævnt flest gange, da Copenhell spurgte hvem folk helst vil se…
Her er et lille udpluk af de kommentarer vi fik:
” Hold nu helt kæft for en omgang indavlet populistlort”
“Hvis jeg vil se alternativt crap tog jeg på Roskilde”
“Danmarks mainstream folk har den absolut værste metal smag!”
”Hallo nej, fuck Slipknot”
Og jeg kunne nemt fortsætte..
Men er denne top 20 liste virkelig noget at få sit pis i kog over? Jeg mener, der er vel en grund til at det er Slipknot og Rammstein der headliner festivaler rundt i verden og ikke Dying Fetus og Decapitated. De er nemmere at lytte til og har en bredere appel – hvilket de mere die hard metalfans – ikke overraskende – bryder sig mindre om.
Omvendt kan man jo spørge sig selv om de små undergrundsnavne ville være SÅ interessante for folk at have på, hvis de fik så mange stemmer at de kom på top-listen? Det ville nemlig betyde de skulle appellere til et bredere publikum, hvilket i sidste ende ville gå ud over det der gør dem specielle.
Folk skal være fucking glade for at navne som Slipknot, Rammstein og Five Finger Death Punch findes. Ellers ville der være utrolig lidt penge (og dermed grobund) i at holde en festival som Copenhell. Dying Fetus sælger ikke 10.000 billetter i Danmark. Det gør Bloodbath heller ikke. Og ej heller Decapitated.
Fordi Copenhell er – om man vil det eller ej – blevet en stor festival. Og den skal kunne løbe økonomisk rundt! Så der skal lidt mere letbenede og tilgængelige toner til – såsom Slipknot og Rammstein.
Og ved I hvad? Det kunne jo tænkes at folk der betaler 1000kr for at se Slipknot, bevægede sig ned mod den lille Pandæmonium-scene og fik sig én på opleveren, med et lokalt dødsmetalband eller noget obskur black metal fra Ukraine.
Hvorfor så lidt inkluderende?
For at gøre det HELT sort-på-hvidt, så se det på den her måde:
1. 15 årig knægt er lige begyndt at høre hård musik.
2. Det er navne som Slipknot og Korn der rykker hjemme på teenageværelset.
3. Slipknot bliver så offentliggjort til at spille på Copenhell. Knægt bliver glad!
4. 15 årig knægt køber billet til Copenhell.
5. 15 årig knægt bliver hele festivalen og ser lokal undergrund og navnene med mindre print på plakaten.
6. 15 årig knægt kommer hjem med en Aborted t-shirt og en Bloodbath CD og glæder sig helt vildt til næste år.
Og er det ikke det som metal skal kunne gøre? Forene os omkring musikken?!?
Det var nemlig sådan at jeg personligt kom ind i kulturen. Det startede med Korn og Marilyn Manson, gik så over til Queens Of The Stone Age, Nine Inch Nails, Tool, Every Time I Die og så videre mod de hårdere nanve.. Og heldigvis kom jeg så sent ind i miljøet, at genrefascister, der slog ned på hvor nedtur det var at jeg hørte Korn og Marilyn Manson, nemt kunne ignoreres. Men får man som yngre knægt et så negativt førstehåndsindtryk af kulturen, så kan det sgu være svært at gide at vænne tilbage og/eller dykke dybere ned.
Så hvor meget tror I den knægt har lyst til at komme ud til Refshaleøen og udvide sin horisont, efter at have fået at vide at han hører lortemusik og er en “fucking poser”? Lig nul! Og så kan I påstå at være åååh så glade for at jeres elskede metalkultur forbliver undergrund, at voksne mennesker ser på jer med skulende blikke og at diverse mindre festivaler år på år har skuffende billetsalg, eller knapt nok kan løbe rundt.
Så find da en løsning!
Men mainstream-delen (hvis vi nu lader som om metal rent faktisk har en del af sig der er mainstream) kan jo også åbne døre for jer. Den er med til at overdrage kulturen til den næste generation af metallere og at genren ikke dør samtidig med at Judas Priest, Black Sabbath og Motörhead går på pension.
Så i stedet for at være sure over folk gerne vil se Slipknot – det er en kamp I taber alligevel – så find en løsning på hvordan det hele kan hænge bedre sammen, så alle tilgodeses. Fordi lige nu, der er denne mudderkastning kun med til at bidrage til metalkulturens endeligt.
Fx skriver Christian Friis Jensen inde på Copenhell’s facebook:
“ Jeg har et forslag, men det er måske en smule mere ambitiøst (eller måske egentlig ikke):
Hvad med en ekstra scene? Festivalen er efterhånden blevet noget så allerhelvedes stor, så et forsigtigt gæt ville gå på at den sagtens kan bære en ekstra scene. Her mener jeg så selvfølgelig en scene af de mindre; en scene til vækstlag og undergrund. I takt med at festivalen har sejret helt af helvede til (høhø) er der kommet en større og større fokus på de polerede, mass-appeal-agtige trækplasterbands og væsentligt mindre fokus på de mere snævre ting. Det er der selvfølgelig heller ikke på nogensomhelst måde noget galt med, overhovedet! Der skal naturligvis være noget for det brede publikum der ikke lige har overskud til at følge med i hvad der foregår ude på de små spillesteder. Jeg ser intet galt i at fokus fortsat ligger der. Men med det sagt, kunne det være fedt med en scene hvor der var lidt bredere kunstnerisk råderum. Jeg ser tre umiddelbare fordele ved dette:
– Folk der ikke rigtigt kender flere bands end de 5-6 store navne der trækker folk til kan gå ind og få sig en på opleveren og opdage noget nyt og inspirerende.
– Det (relativt store) segment der har mere tilhørsforhold i undergrunden men alligevel tager derud for at drikke fadbamser og lige få set det store navn på toppen af plakaten har rent faktisk mulighed for at se nogen bands de gider at se, istedet for bare at være forvist til Biergarten indtil Iron Maiden eller whatever går på.
– Rent konkret og lavpraktisk, så laver den slags bands heller ikke de helt store buler i budgettet.
Jeg ved ikke med jer derude, men jeg tænker det her kunne være fedt.
Desuden, jeg bør nok lige udpensle hvad jeg mener med “undergrund”: Her mener jeg bands der er undergrund som et aktivt valg og grundet en kunstnerisk eventyrlyst og kompromisløshed, ikke bands der er undergrund pga. manglende talent. De velfriserede Hatesphere-kloner hører stadigvæk fint hjemme på Pandæmonium-scenen, hvor de også fortsat vil finde deres glade publikum. Jeg havde i tankerne at denne hypotetiske nye scene skulle bruges til mere grænsesøgende bands indenfor genrer der historisk set er temmeligt underrepræsenterede på festivalen. Det kunne f.eks. være fedt med nogen grindcore-bands, noget crust eller nogen mere skæve fortolkninger af de etablerede genrer. Konkrete bands kunne være sådan noget som Piss Vortex, Defilementory LLNN eller lignende, hvis vi skal holde os til de hjemlige navne. Måske kunne Hexis endda rive en dag ud af kalenderen og spille i DK for en gangs skyld. Mulighederne er talrige hvis man kigger efter, og jeg håber dette kan være noget der bliver taget op til overvejelse.”
Det er sgu kritik man kan bruge til noget! På den her måde får man også udnyttet de resurser som de store navne trækker til, og brugt dem til at påvirke den spirrende del af metallen. Man kunne måske ligefrem få KillTown Bookings til at stå for at booke navne til en mindre scene, for også at tilgodese vækstlaget, nu hvor KillTown Deathfest ikke findes mere? Det er alt sammen bare idéer. Dem må der gerne komme mange flere af!
For folkens. Der er intet galt med at rigtig mange mennesker ønsker at se Slipknot. Det åbner nemlig op for en masse muligheder for at inkludere den knap så tilgængelige undergrund – og jeg VED at Copenhell ønsker at høre jeres konstruktive input for at det kan lade sig gøre!
Men alt det her barnlige pis må simpelthen stoppe, for jeg har aldrig set en flok forkælede pattebørn tude så meget, siden Mass Effect trilogien fik en trefarvet slutning.
13 comments
Gregers Martin Ebert says:
Sep 30, 2014
Vel brølt. Venlig hilsen en der opdagede det upolerede igennem det polerede
Lundtang says:
Sep 30, 2014
Kunne ikke være mere enig! Det er hermed delt på fjæsen. Hilsen en gut, der har hang til alt fra Blink 182 til Hexis.
Jens Haag says:
Sep 30, 2014
Det er faktisk overhovedet ikke sjovt, det med Mass Effects slutning. Den gjorde altså ond!
Alexander Aleg-One Kolby says:
Sep 30, 2014
Den var måske også under bæltestedet ;) Men syntes nu folk blæste det større op end højest nødvendigt.
En del af debatten says:
Sep 30, 2014
Jeg tror måske folks voldsomme reaktioner udspringer af mangel på mangfoldighed ved listen. Med det mener jeg at musikken der blev præsenteret på listen kan virke som en liste af et band med 20 forskellige navne. Umiddelbart er dette dybt dybt forkert (ikke at jeg hører meget af nogle af de bands det blev nævnt), men hvis man kun har hørt enkelte numre fra hvert band, kan man nemt ramme perioder hvor de ligner hinanden (på visse punkter). Samtidig med (om end det lyder modsigende) så må jeg sige at disse bands slet ikke er det samme, og inkludere en bredere genre kultur end jeg umiddelbart havde forventet. . .
Selv hører jeg mest folkemetal, og der oplever jeg ikke den samme “hater” kultur. Jeg oplever en stærk religions kritik, men det er mest fra nogle ekstremebands følgere.
All in all vil jeg blot tilføje til debatten, at metal musik ikke udspringer fra samme rod, men roden er delt op i mange små rodnet, hvilket yderligere har skabt mange genre som er vidt forskellige.
Via en dybere musikteoretisk analyse af nogle metalbands finder man, at rødderne hører hjemme i klassisk, folkemusik og/eller middelalder. Hvorimod andre har højt fokus på rock/blues stilen som forfædre. Jeg kan godt forstå at man kan blive “øv” over at ens ynglings band (som er mega stort i Tyskland eller USA etc..) ikke lige står på den liste – men man kan jo blive overrasket over nogle af de andre bands. Det er jo det festival kulturen handler om – lyt til få bands man kender og kan lide og lyt til mange ting som du ikke aner hvad er, men nu for muligheden for at stifte bekendtskab med!
Nå det var tanker og lommefilosofi delt :).
BlastbeastDK says:
Oct 1, 2014
En liste baseret på svar fra omkring 2000 mennesker, vil næsten altid have præg at den gennemsnitlige og/eller mest populære mening. Og de navne der er på listen er – objektivt set og ud fra antal fans – de mest populære navne. Nu havde jeg fx skrevet Slipknot blandt mine ønsker, som også indeholdt navne som All Pigs Must Die, Portal og Overkill. Men idet de navne har mindre overordnet fanbase, vil de jo få færre stemmer.
Men det betyder jo ikke at folk ikke kan lide dem :)
Hater-problematikken ser jeg ikke så meget opstå i de enkelte genrer indbyrdes, men mere som noget der opstår lidt genre vs. genre. Fx at nogle dødsmetallere har utrolig travlt med at hakke ned på fans af deathcore og nogle folke/black metallere har utrolig travlt med at hakke ned på dem der ikke er “true black/pagan folk”. Og det er den slags haters jeg gerne ser får en bedre hobby.
/Aleg-One
danni says:
Sep 30, 2014
da kun en grund til folk ikke kan lide bands som fix Slipknot det fordi de et stor nave som selv de søster ville kun hold ud og høre men alt i alt har Slipknot ikke kun skrive hvad skal vi kald det pop sang de har også skrive sang om er super heavy og de er selv et band som kom fra og være slayer fans og så vider til KoRn og som alle folk gør gem deres leve så for de intryk og vosker med tid og et band som Slipknot som ikke er bang for og hvis at de elsker alt musik ikke kun death metal fra 92 men også rock pop osv er så træt af alle folk som høre heavy så da nogen bands som er god og anden som ikke er og det ikke noget du selv må bestem og hvis verden gik ud på hvad anden syns så ville vi have kun et band og syns det er søn for ung metal som bliver så let fang af den med at de bliver bange for og hvis at de såden set godt kan lide bands som måske ikke er metal og fordi de bange for og at deres venenr syns de en nar hvis de kan lide anden en det som de kan lide og så bliver man en som ikke trø stå ved sige selv men mere en som kom til og gå helle sit leve igen ud og vide hvem man er ved godt det lyder meget dybt
Lige nu · Synes godt om
Benny B says:
Oct 1, 2014
Jeg møder tit mennesker som måske kan virke en smule ekskluderende. Pop-tøser hører kun pop og gider ikke andet. Metal’ere hører kun metal og de elektroniske hoveder hører kun elektronisk. Jeg hører alt, men hvem FAN skal jeg så hænge ud med? Jeg må vel hverken gå på Copenhell eller elektroniske fester så?
BlastbeastDK says:
Oct 1, 2014
For vores skyld kan du troppe op hvor det passer dig :)
Rasmus Bodeholt Josefsen says:
Oct 1, 2014
Jeg har aldrig forstået alt det med at man er poser bare fordi man hører slipknot eller et andet “mainstream” folk der hører slipknot kan da være nøjagtig lige så hel hjertet fan som en hvilken som helst suffacation eller gorgoth fan.
At være poser har intet at gøre med hvilket aspekt af metal du hører
Thomas says:
Oct 1, 2014
Nej det er ikke meningen at heavy metal skal forene os omkring musikken – heavy metal skal være forstyrret/ vildt/ emotionelt/ storladent og påvirke det enkelte menneske. Desværre er det altid en snak omkring hvor hyggeligt vi skal have det sammen. Jeg siger ikke man dermed kan tillade sig at brokke sig over hvad andre lytter til – dem om det! – men det er efterhånden som om metal-musikkens vigtigste funktion er at socialisere folk, og det mener jeg langt fra er tilfældet.
BlastbeastDK says:
Oct 1, 2014
Det har aldrig været hensigten at kommentere på det musikalske indhold i metal. Det skal sgu ikke være hyggeligt. Og det skal også til en hvis grad være utilgængeligt. Men hvis det du mener er – hvis jeg har forstået dig ret – er at meningen med metal er at skabe dårlig stemning, så er jeg ganske enkelt lodret uenig med dig. Kan vi ikke være sammen om at have det vildt, i stedet for at blive uvenner og over det og fremmedgøre hinanden indbyrdes?
Thomas says:
Oct 1, 2014
Der er ingen der kommer for at være/ blive uvenner eller skabe en dårlig stemning, og det taler jeg på ingen måde for. Jeg siger jo netop at man ikke skal brokke sig over hvad andre bruger deres tid på. Jeg kan dog godt forstå reaktionerne på den liste I bragte, for det er da i sandhed en frygtelig uinspireret liste. Jeg afholdt mig dog fra at kommentere den, da den vel et eller andet sted er hvad man kunne forvente. Der er heller ikke rigtig noget der taler for at “metal-kulturen”, hvis man kan tale om sådan en, er nedadgående, eller at debatten er ved at bidrage til “kulturens endeligt”, sådan som I skriver. Jeg har aldrig oplevet en så enorm mangfoldighed, både musikalsk og i forhold til publikum, som der er netop nu.