I samarbejde med Sort Søndag fik Adriana og jeg en snak med Attila fra Mayhem. Dette var lige efter deres koncert i Pumpehuset.
Hvordan står det til i Mayhem-lejren anno 2014?
Lige nu er vi på tour og det går rigtig godt. Det er vores 30 års jubilæum, så det er det vi fokusere på lige pt. I samme omgang er vores nye album klar til udgivelse, til den har vi allerede udgivet 1-singlen. Så det er fedt. Folk synes at kunne lide hvad de hører. Bandet er i god form.
Ja koncerten her til aften i Pumpehuset var virkelig god. Jeres nye album vil blive den femte udgivelse fra Mayhem og der er gået 7 år siden vi sidst fik nyt fra jer. I den periode er der blevet skiftet en del ud i jeres line up, hvor jeres guitarist Blasphemer må være den mest iøjenfaldende. Istedet har i fået Teloch med på guitar, som er anerkendt i undergrundsmiljøet. Hvordan har disse udskiftninger påvirket jeres sangskrivning på dette album?
Selvfølgelig har alt dette medført en smule forsinkelse. Det er ikke så let for vores vedkommende at finde en ny guitarist til Mayhem. Det sker ikke bare fra det ene øjeblik til det andet. Det er ikke bare hvordan du spiller musik, kemien internt i bandet skal også være god. Vi ledte efter folk fra Norge først og fremmest. Og så skulle de kunne fungere i flere bands samtidig, hvis det er nødvendigt. Faktisk var vi i kontakt med Teloch fra dengang han var med i Gorgoroth. Men vi havde nogle tourplaner, så det var vigtigt vi kunne vælge nogle der var gode nok i den periode. Han var med til at komponere det nye album. Så det ser lyst ud i øjeblikket for os.
Det er selvfølgelig en udfordring at skifte guitarister. Euronymous var en legende og Blasphemer er også en fantastisk guitarist, som var meget lige på hård og skar alt ind til benet.
Lige nu har vi faktisk to guitarister i vores line up. At spille live er meget vigtigt for os. Det er altid en udfordring for os. Vi prøver altid at skubbe grænserne, men samtidig er vi også fokuserede på at levere til hver koncert.
Temaet for den nye plade er psykologisk krigsførelse og henter inspiration fra Den Kolde Krig. Hvorfor dette tema for det nye album?
Der er gået en del år siden det sidste album udkom. Så da det nye album begyndte at skulle tage form, havde vi en masse materiale til rådighed og samtidig havde jeg en klar tematisk vision om det nye album. Jeg kan godt lide at holde fast i mine første visioner og så bygge videre derfra. Jeg begyndte at lave lidt research og fandt en masse interessante ting om mindcontrol. Mindcontrol, ja du kan jo nærmest relatere det til religioner også. Mindcontrol er et godt tema og det kan handle om hvordan få mennesker kan kontrollere en større mængde, eller at kontrollere en som ikke er bevidst om at han/hun bliver kontrolleret.
Jeg synes det er et ret interessant emne. Jeg er ret forbundet og interesseret i vores fælles virkelighed og hvad der sker nu om dage. Det er ikke bare min personlige vision. Men det dukkede bare op hos mig. Det er et mørkt og ondskabsfuldt tema, som passer godt til vores koncepter. Mayhem har altid arbejdet med det mørke-aspekt ved menneskeheden.
“Psywar” var det første nummer der blev udgivet fra den nye plade. Det synes at kunne sammenlignes lidt med det gamle Mayhem, med en ny stilistisk progression i lyden. Hvorfor valgte i denne sang som 1-single?
Vi ville have en sang som havde lidt mere punch i sig og som var mere straight forward. Hele konceptet rent musikalsk på denne plade var ikke at blive mere progressive, som ved den forrige plade. Det var mere at inkorporere hvad der er Mayhem for os og den lyd vi har. Og Mayhem for os handler også om ekstremer og ekstrem metal. Så vi forsøgte at gå lidt tilbage til vores egentlige standpunkt, men stadig komme op med noget nyt. Hvert nyt album er et nyt materiale for os.
“Psywar” er lige netop det. Den har den her straight forward-feeling og så er det en fed sang at spille live. Den har hele konceptet og lyrikken passer godt til det samlede tema om mindcontrol. Det handler om den perfekte kriger. Den repræsenterer os godt. Vi kommer til at spille mange flere nye sange live dog.
Lige nu er fokus på vores 30 års jubilæum, men ellers er albummet også online nu. Man kan høre den hele nu, hvilket er cool. Ellers kommer den fysisk ud til juni. Den har været en lille smule forsinket pga albummets artwork faktisk. Men det har været en god og nødvendig forsinkelse, da jeg synes artworket er blevet fantastisk flot. Det ligner ikke et traditionelt Mayhem-cover. Vi har lagt mange flere kræfter i coveret denne gang. Det er lavet af en polsk kunstner. Vi gav ham vores idéer og jeg havde en idé om, at coveret skulle ligne et hemmeligt dokument eller en hemmelig fil. Han gik efterfølgende virkelig til den og har givet den en masse detaljer. Hver sang i coveret har hver deres artwork og det tog selvfølgelig noget tid og også lidt mere end vi havde planlagt. Omvendt ønskede vi heller ikke at sige, at han skulle stoppe, ha ha.
Som tidligere nævnt fejrer i nu jeres 30 år. Som en af de sande pionere indenfor black metal har I så oplevet en større forandring på scenen igennem de seneste 30 år?
Selvfølgelig. Der er sket store forandringer. Du skal tænke på, at da vi startede, kan man næsten sige at hele den moderne musik blev startet 50 år tidligere. Mange af de bands der blev inspireret af 60’ernes bands er stadig aktive idag. Vi var i den første bølge i forhold til vores stil, så vi havde ikke så mange at se op til. Alting var meget futuristisk og meget ekstremt. Scenen var meget anderledes. Det var meget mindre og meget få bands og man var mere hardcore omkring det. Og så skete der egentlig ikke så meget. Indtil 90’erne så kom. Så begyndte det hele igen. På en eller anden måde er det jo cool for mig. Jeg kan huske hvordan vi startede. Vi fulgte i bund og grund vores instinkter. Vi havde intet internet og jeg havde et par enkelte bøger om okkultisme, hvilket var stort for mig. Vi kunne ingen information finde som sådan og derfor fulgte vi vores instinkter. Det virkede til at det var det rigtige vi gjorde, da scenen jo ikke forsvandt eller blev glemt.
I dag er der mange flere tilhængere af denne scene og den er konstant stigende. Jeg synes faktisk, at der er en masse kvalitet i vores musikstil som er ekstrem- og blackmetal. Der er opstået en masse forskellige stile. Det vigtigste er dog hvordan ens ånd kommer frem i musikken. Der er en masse bands, som jo også spiller med større symfoniske orkestre, hvilket jeg synes er helt fantastisk.
For mig er old school altid new school, ha ha. Dengang da jeg selv hørte de første par numre fra Mayhems første fuldlængde “De Mysteriis Dom Sathanas” lød det meget futuristisk, nyt og noget jeg aldrig havde hørt før. Ny struktur, ny måde at udtrykke sig på trommer og en anden måde at lave riffs på. Musikken var også yderst interessant. Det er det aspekt jeg godt kan lide ved Mayhem. Vi eksperimenterer. Vi forsøger at skubbe til det vi gør. Hvert album er forskelligt fra hinanden.
Men i bund og grund er det fantastisk at scenen stadig er der og ja, det er en anden tidsalder nu. Du kan selv promote din egen musik online og udgive dit eget musik. Dengang var det sgu’ stort at få nogle til at udgive ens materiale for en.
Hvem ved hvad der kan ske fremover med musikken, når folk kan skabe forbindelse til hinanden over internettet. Det bliver spændende at følge.
Hvor ser du så black metallen’s fremtid?
Dét er svært at sige. Det kan gå op og ned. Det er ikke nødvendigvis nødvendigt at det går op – især ikke for black metal. Jeg vil godt slå fast, at jeg tror det er normalt, at denne scene ikke vokser hele tiden. Det må godt forsvinde lidt hen også. Det burde det faktisk. Det er undergrund. Det er ekstremt. Mayhem er ikke et sellout band. Selvom vi får tilbudt det ene og det andet, så siger vi fuck det! Vi vil være til for de folk der godt kan lide os, og nej det er bestemt ikke for alle.
Jeg synes stadig det er nogle fede bands der kommer frem i dag. Folk tager stadig instrumenter i brug og de unge der kommer frem idag er fantastiske. Ekstrem musik er teknisk og det er både på trommer og guitar osv. De unge der kommer frem idag er fucking seje og dygtige. Sådan har det altid været. Vi hørte Slayer og deres “Raining Blood” var vores ting. Det sparkede bare røv.
Det vigtigste med denne genre er dog hvordan du manifesterer at have følelsen med i det du gør. Black metal har altid en fremtid fordi den har denne artistiske dybde. Det er ikke bare at spille musikken. Men på en eller anden måde gøre den “true”. Det er forskellen mellem god og mindre god black metal. Enten så stoler man på sig selv og det man gør eller ej. Det er en meget vigtig del af black metal.
Fremtiden er også interessant for os. Det er med til at skubbe vores musikalske visioner fremad og er med til at se hvor langt vi kan gå.
Her til slut er jeg nødt til at spørge ind til jeres liveshows. I hvor stor en grad er det teatralske aspekt afgørende for et Mayhem-show, som du ser det?
Det er rigtig vigtigt for mig. Det er med til at få mig ind i et andet tidsrum. Sanserne bliver skærpet, (herefter en kort tænkepause)… det får mig til at føle, at jeg rører ved noget… Når jeg holder fast i benet, når jeg holder fast i rebet. Jeg kan lugte det. Alle sanser er involveret og det får mig ind i en trancelignende tilstand og jeg tror det kan være med til at skabe kontakten med publikum, for det er det vigtigste og det skaber fokus. Det handler om at få folk ind i vores univers. Nogle gange er det et stort show på en stor festival, der kan det være svært at fornemme sit publikum. I de små klubber føler man det meget mere.
På en måde kan man godt kalde det jeg gør for mindcontrol for publikum, ha ha.