Pressfoto: JOHN CXNNOR

Som optakt til, at JOHN CXNNOR har det helt store show på programmet i Store Vega, fik vi mulighed for at tage en snak med et af de danske bands, der har givet os nogle af de bedste shows de sidste par år – og også et show, der har udfordret genren og givet os noget, man ikke ser hver weekend.

Så da muligheden bød sig for at blive klogere på bandet og menneskene bag, tog undertegnede mod Vega med et par spørgsmål! Lærer JOHN CXNNOR bedre at kende her og se forskellige videoer fra deres shows indimellem

Blastbeast – Martin(B) Vil I introducere jer selv – altså ikke bandet, men jer som personer?

Ketil Sejersen (K) Jeg hedder Ketil, og jeg er musikproducer – både i JOHN CXNNOR og LLNN.

Rasmus Sejersen (R) Ja, jeg hedder Rasmus, og jeg er også med i JOHN CXNNOR og LLNN. Derudover er jeg fotograf og videograf ved siden af. Jeg tager billeder, laver videoer og spiller musik.

(B) Hvordan I vil beskrive JOHN CXNNOR, som musik og koncept?

(R) JOHN CXNNOR er vores dystopiske dommedagsbaby, som vokser op i denne verden – det er de perfekte rammer for at lave mørk, tung, dystopisk doomrave. Ja vores baby, vores lille cyborg, er nu omkring tre år gammel og ved at lære at gå.

(B) Inden interviewet snakkede vi kort om Roadburn. Hvis man ser jeres første show på Roskilde og jeres seneste på Lasherfest, er der sket en udvikling i musikken. Hvad føler I selv? Er det stadig en baby, der er ved at udvikle sig, eller har I fundet jeres lyd?

(R)
Nej, vi finder aldrig vores endelige lyd, men vi har fundet ud af, hvordan vi arbejder med lyd – hvilke værktøjer vi bruger til at skabe kreativitet. Den måde vi arbejder på ren planlægningsmetode og struktur som det kræver. Det har givet os en god synergi, så vi er blevet meget effektive når vi arbejder med vores egne værktøjer. Men selve lyden, genren, vil altid være i bevægelse – flagrende og dynamisk.

 

(B) Kan I fortælle lidt om de værktøjer, som du fortæller i bruger? I tager til shows alle mulige steder med alle mulige gæster. Er det de samme værktøjer, der gør det muligt for jer at tage ud af Danmark og pludselig hive folk med, som aldrig har spillet med jer før?

(R) Vores vigtigste værktøj er mavefornemmelsen. Vi har ret god erfaring med når vi ikke fuldstændig følger vores mavefornemmelse, så bliver det aldrig helt, som vi gerne vil have det. Og når det ikke helt bliver som vi helt vi gerne vil have det. Så er en af de omkostninger, der er forbundet med det, er meget mere tidkrævende af os. Så klart en mavefornemmelse.

(R) Nummer to er, at vi skal have en eller anden form for visuel vision – det visuelle kommer før musikken, vi arbejder med moodboard, visuelle moodboard når de er på plads, så vi ved hvordan vores sang skal se ud. Så bliver det lettere at skrive sangene og finde de rigtige artister.

(R) Vi er også meget ærlige med hinanden. Uanset om vi kommunikerer over telefonen eller på andre måder, gør vi det hver dag. Ærlighed og åbenhed gør, at vi har færre konflikter. Fordi vi altid ved hvor hinanden er hver især, når vi skal spor os ind på hinanden.

(R)
Et andet vigtigt værktøj er tillid – Tillid til de artister, vi arbejder med. Vi giver meget kreativ frihed under ansvar. Mange af vores tracks bliver først realiseret live, uden at vi har haft mulighed for at øve. Så alt forberedelse er skabet via dialog, emails og møde. Men selv den kunstneriske udførsel sker på scenen. Det kan lade sig gøre, fordi vi har tillid begge veje – artisterne stoler på vi gør vores ting lægger meget arbejde og forberedelse, og vi stoler på dem. Så tillid er også et værktøj.

(K)
Gode værktøjer!

(B) I spiller i jeres første danske show på Roskilde, I spiller Copenhell, I spiller seneste Lasherfest og nu spiller I Store Vega. Det virker meget voldsomt for et undergrundsband, der spiller en genre, som der ikke er andre, der spiller i Danmark. Hvordan føler I, at I er blevet taget imod af publikum? Bookerne har tydeligvis taget imod jer. Men hvordan har publikum taget imod at møde noget, der er så anderledes end alt andet på den danske metalscene?

(R) Snakker vi i Danmark?

(B) Ja

(K) De har taget rigtig godt imod os, og det har de gjort med åbne arme. Vi har jo ikke spillet særlig mange danske shows, så vi kender jo ikke engang vores danske segment endnu. Vi ved ikke, hvem vi spiller foran i Store Vega. Vi ved bare, at vi har indtil videre en masse mennesker, der har valgt at støtte op og købe billetter til den her koncert. Så det er jo allerede en kæmpe cadeau til dem. Vi er ekstremt glade for den, kritik vi får. God kritik, altså vi får virkelig god omtale. I danske medier og danske folk på nettet rundt omkring. Så vi føler os rigtig godt landet i DK.

(R) Og samtidig kan vi også godt forstå, hvis der er folk ude, der ikke synes, det vi laver er fedt. Fordi vi forsøger også at skubbe til folks musikalske grænser, og måden vi arbejder med det på. Det kræver, at folk skal i hvert fald have en holdning til det. Og så er der nogen, der kan lide det. Andre kan ikke lide det. Nogen kan måske lide det over tid. Og alt er helt fint. Jo mere vi kan være med til at rykke ved nogle dynamikker i scenen, og måske bare kan have en lille del af noget nyt og spændende hos andre, som andre kan skabe. Det er bare en af glæderne ved JOHN CXNNOR og sådan noget der driver os

(B) Men har det så været anderledes i udlandet, siden du før spurgte, om det var Danmark før?

(R) Jeg vil sige sådan, at jeg synes, at Danmark er ret godt med i forhold til at tage imod hele den her crossover mellem techno og metal. Det er jo ikke en ny ting, men der er ikke mange, der laver det. Det, der er interessant, det er jo også nu, de festivaler begynder at blive booket på. Nu har vi Inferno, som jo er en notorisk black metal festival. Måske den mørkeste festival, vi har i hele Europa. Det er vildt, de har booket John Connor. For det første synes vi selvfølgelig, at det er fedt. Men det er også interessant, hvad det gør, at de vil have et act som os.

(R) Så er der Mystic Festival, som jo også er en typisk metalfestival ala Copenhell. Men vi kan se nogle tendenser med, at de festivaler begynder mere og mere at booke elektroniske acts. Fordi der er en efterspørgsel efter det. Også er vi i dialog nu med en svensk festival, som forhåbentlig lykkes. Hvor det er meget mere dødsmetal orienteret. Virkelig den traditionelle old school dødsmetal. Det er også helt vildt, at vi er i spil til den. Fordi det havde vi ikke set komme, faktisk. Så jeg tror, at JOHN CXNNOR har mange facetter. Og det er jo bare fedt for os at opleve.

(B) Det virker spændende. Man kan jo se, at I spiller mange steder. Vi snakkede om, at I lukkede Lasherfest i Aalborg. Som på papiret jo heller ikke er jeres festival. Det er en festival, hvor folk spiller meget teknisk metal. Til at I sprang det hele i luften til slutning. Men var det fordi, I var danske? Eller havde I Lasherfesten i vision for, at I skulle noget særligt der?

(R) Altså Lasherfest var fra start af meget engageret i at få det til at ske med JOHN CXNNOR. Og i starten var vi lidt tilbageholdende omkring, om det var det rigtige move. Ikke fordi noget med Lasher, men også i forhold til, hvor vi var som artister. Men ligesom det hele begyndte at falde på plads, og vi også fik en vision med, hvad type show vi gerne ville komme med, og hvilke artister. Så havde vi klart en klar vision, det var også derfor, at vi spillede lørdag midnat. Det var en del af både festivalen, men også vores vision, at vi ville komme, og slutte en festival af med sådan et midnats-rave. Og så er det jo i forhold til Copenhell, der havde vi jo 18 artister på. Hvor i Lasher, der var der kun fem stykker, som jeg husker. Det skaber nogle andre energier. Det gør det mere kaotisk virkelig. Og det er også ret fedt.

 

 

(B) Nu nævnte du selv Mystic Festival. Og så så jeg at du slog op Facebook at I havde en indflydelse på, at der var så mange danske navne dernede i år. Kan du fortælle noget mere om det? For det er da spændende, hvis man pludselig er et navn kan hjælpe med at trække resten af scenen ud. For vi har masser af dygtige navne i Danmark, men det er jo altid svært at komme ud over grænsen.

(R) Vi får så meget, og så er det fedt at give noget tilbage. Vi blev spurgt, om vi havde lyst til at spille på Mystic. De kontaktede os, og det havde vi.  Og så kom vi selv med ideen med, at når vi alligevel skal bringe 5-6 artister med os fra Danmark, hvorfor så ikke gøre det til at få bandsne med os? Og så lave sådan en Danish Invasion kaldte vi det bare.  Og det synes de bare lød rigtig fedt og spændende, og så kaldte de det faktisk Danish Invasion. Og så på den her måde blev de her 5 bands booket, ud over JOHN CXNNOR selvfølgelig.

(R) Og ja, det er jo bare fantastisk, at vi har været med til at skabe den platform os, og den opmærksomhed på den danske scene, som aldrig har haft det bedre, end hvor den er lige nu.

(B) Ja, altså det er jo fedt, når man kan hjælpe hinanden at bringe hinanden fremad.

(B) Man kan sige, nu møder vi metal og techno, på mange måder, så vi har fået metalfolket til at danse igen. Så er det jo måske sket til Prodigy ellers er det ikke særlig ofte metalfolket danser. Men nu ved jeg ikke, om det overhovedet er en ønskevision, men kan man få rave-folket til at høre metal, mens de danser? Nu siger jeg ikke i skal ende på  Tomorrowland, det er måske lidt for pænt og poleret, men kan I ende nede i en mørk kælder til et stort techno-rave, i stedet for, hvor folk kommer for at høre techno, også får de også noget metal?

(K) Altså 100%, det er jo også et klart et mål, vi har på et tidspunkt, at prøve at fusionere den anden vej. Man kan jo se bare sådan en film som Blade, med blood dance eller blood rave, det er jo allerede ond techno i et rave miljø. Hvis du har tilføjet lidt skrigevokal, så har du det. Det er jo ikke så langt fra hinanden, som man går og tror. Det er også derfor, der er så mange, f.eks. på Copenhell, der faktisk havde en fest ved det, fordi det er jo ikke to forskellige verdener. Det er lidt den samme skygge, man render rundt i.  Men helt klart, vi har totalt lyst til at prøve at grænser med noget elektronisk på et tidspunkt.

(R) Det har vi som plan, og det håber vi, vi vil forsøge at gøre også, at gå den anden vej. Ikke kun at trække technoen over i metal, men også trække metalen over i technoen. Det, der er lidt sjovt er, at det er sådan en lille ny verden for os, også i forhold til, hvilken festival der er derude, er de fede? Hvor kan det kunne lade sig gøre? Hvem er nogle vigtige spillere, som man skal lære at kende? Personer rundt omkring derude, men vi er ret sikre på, at der må ske en masse spændende. Som det vi har gang i Tyskland og Holland og sådan nogle steder. Så vi håber, at vi kommer til at spille os en rigtig technofestival.

 

 

(B) Spændende, så der har jo nu været en fremtidsdrøm om at spille på en technofestival, men hvad bringer det her frem til for JOHN CXNNOR?

(R) Vi annoncerer nogle ret sindssyge ting efter Vega.

(B) Det glæder vi os til!

(R) Der er nogle forskellige ting, der kommer, men der er specifikt to projekter, som vi glæder os rigtig meget til at annoncere, som vi har arbejdet på nu i noget tid, og som også kommer til at udvikle os som artist 100%. Det er lidt en sæson 2, der starter, hvor nu lukker vi sæson 1 med finaleafsnittet i Stor Vega. Og så kommer der til at ske nogle nye spændende ting, som forhåbentlig kommer til at drive os videre fremad, både som navn, men også kreativt.

(B) Sidste spørgsmål. Hvad er den sidste opfordring til folk, hvorfor de skal komme i Store Vega, hvis de ikke har købt en billet? Men nu har du nærmest solgt det med, at det er finalen, men har I ellers nogle ord på, hvorfor? Alle dem der er hjemme, der ikke har fået købt en billet endnu, hvorfor skal de tage sig sammen og få købt en billet?

(R) Det skal de gøre, mens der stadig er tid.

(K) Man kan sige, at hvis man skal opleve noget anderledes, er det nok rigtig god idé at købe billet. Det er jo ikke hver dag, man får slæbt en god sjat af den danske hardcore-scene op på scenen på samme tid. Eller i samme show i hvert fald. Men den er svær. Det er altid svært at sælge sig selv ind.

(R) Hvis man gerne vil køre bassarmen til et dystopisk dommedags-rave, så er Store Vega den 8. februar den perfekte mulighed.