To kulturer tørnede sammen, da Midgardsblot inviterede indenfor i Gildehallen til en omgang kinesisk black metal med Zuriaake.
De var egentlig programsat til at spille på Open Air scenen “Valhalla”, men i den sidste time, var Zuriaake blevet rykket indenfor på den noget mindre scene Gildehallen. Et mere eller mindre perfekt bytte, da Zuriaake nu engang bare passer bedst i mørke, lukkede rammer.
Zuriaake, der på kinesisk betyder “En sø af begravede kroppe”, har i virkeligheden spillet sammen i næsten 15. Alligevel er det ikke blevet til mere end to fuldlængde albums i hhv. 2007 og 2015 og så en række singler og EP’er. Den seneste EP “Resentment in the Ancient Courtyard” er en længere sag på 17 minutter.
Det virker dog til at kineserne er begyndt, at få et fast tag på det europæiske marked. Med koncerter på både Wacken, Brutal Assault og så altså på Midgardsblot denne sommer.
Midgardsblot har sit primære fokus på den nordiske hedenske kultur. Alligevel er festivalen ikke for fine til at invitere andre typer af kultur indenfor. Tidligere har festivalen præsenteret navne som Rotting Christ og Tengger Cavalry. I år var valget faldet på Zuriaake, der gik på scenen fuldt i klædt kinesiske dragter, med dertilhørende kinesiske hatte.
Stilen der blev spillet var mere eller mindre klassisk black metal. Af den gamle skole! Tankerne faldt ret hurtigt på Burzum og Mayhem, med en gang skrabet black metal primært spillet i midt tempo. Tanken og det unikke med bandet er så, at de gør brug af gamle kinesiske musikalske kundskaber og lyde, kombineret med den rene black metal. Ingen tvivl om at dette gav oplevelsen i Gildehallen et unikt touch.
Denne aften fik bandet godt gang i stemningen, men lydmæssigt blev det aldrig den helt store oplevelse, da særligt guitarlyden haltede gevaldigt. Derfor blev musikken aldrig rigtig tung og aggressiv nok.
Zuriaake var dog et interessant møde og jeg er sikker på, at oplevelsen blev langt bedre i mørket og på den lille scene, end i høj sol på en græsmark.