Så er den her. Pladen vi alle har ventet på.
Det lyder næsten som introen til en hvilken som helst TV Shop reklame. Men den burde være god nok i dette tilfælde.
Efter at have spillet land og rige tyndt de sidste par år, er Baest nu endelig på banen med “Danse Macabre,” udgivet via den tyske metal-gigant Century Media.
Dét i sig selv er jo et kvalitetsstempel. Og nej Baest skuffer ikke.
Danmark’s ubetinget mest hypede band i disse år har, efter fantastiske liveanmeldelser på stribe, nu engang noget at skulle leve op til. I hvert fald i Danmark, hvor hypen kører. Det virker heldigvis ikke som om bandet føler sig tynget af lige netop det.
På “Danse Macabre” gør Baest nemlig lige nøjagtig det som de bør og skal. Overraskelserne er der få af, og selvom det her er debuten, så virker det overraskende nok, som om vi kender musikken og lyden imponerende godt allerede. Det skyldes jo selvfølgelig, at vi er blevet fodret med rigelige mængder af Baest rundt omkring på scenerne i hele landet og bandet’s signaturlyd (los Hm2 pedalos), som vi kender fra livesituationer, er blevet opfanget i studiet på glimrende vis på disse. Denne lyd kombineret med Simon Olsen’s dybe og helvedes intense growl gør Baest til hvad de er.
At tænke sig til hvor Baest er nået nu, på så ultra kort tid er imponerende. Jeg kan huske da vi tilbage i 2016 havde bandet med i Wacken Metal Battle og de spillede, hvad der vel nok var deres blot anden koncert, i Slagelse Musikhus. Op til showet havde vi fået en mail fra en forsanger kaldet Simon Olsen, der venligst spurgte, om vi ikke nok kunne lade være med at placere Baest og Olsen’s andet band Livløs (der ligeledes var med i battlen) på den samme aften. Det ville jo tage på både stemme og energi.
Lykken ville at begge bands naturligvis endte med at spille samme aften og Olsen fik for alvor vist hvilket format han har på en scene. Og ja, hvad kan man sige.. resten er nu historie.
Begge bands buldre derud af. Og med Baest bliver det med “Danse Macabre” mest af alt spændende at følge i udlandet. Danmark har de sikret. Men hvad udlandet tænker om pladen bliver interessant at følge. For nok er “Danse Macabre” et yderst solidt og velspillet album. Men det er også dødsmetal, som vi kender dødsmetal. Som jeg indledte med at sige, så er albummet få af overraskelser. Det er de klassiske dødsmetal dyder Baest holder i hanke, samtidig med at de formår, at skrive nogle fuldtræffere af memorable riffs, som åbningsnummeret “Crosswhore” og den groovede “Atra Mors” er glimrende eksempler på.
Succesen i Danmark skal findes på livefronten og ikke på “Danse Macabre”. Baest var allerede et populært band inden denne debut. Her er det anderledes med udlandet. Størstedelen af dem der vil opleve Baest for første gang bliver via denne plade. Og så handler det ellers om, at bandet skal ud og spille en røvfuld udenlandske shows i kølvandet på udgivelsen. Det kommer de heldigvis også. Bl.a. som support for Abbath.
Ja. Det er gået stærkt for Baest. Nu skal de bare holde den.
Og hvad så med en åbning af Orange Scene i 2019? Til næste år er det 15 år siden Mnemic gjorde det…. Og husk så… I læste det her først! ;)
Opsummering: Bæstet er i live og er nu for alvor brudt ud af mørket med “Danse Macabre”. Livelyden er indfanget på pladens i alt 8 numre og så kan vi der holder af Baest’s old school death metal sound godt begynde at glæde os til efteråret, når de sammen med I’ll Be Danmed tager på tour i Danmark. Spændende bliver det dog at følge dem i udlandet nu.
Lyt specielt til: “Crosswhore” , “Danse Macabre” , “Atra Mors”
For fans af: Bloodbath, Morbid Angel, Entombed.
Baest – Danse Macabre udgives via Century Media