På den netop igangværende Royal Metal Fest i Aarhus, har vi fået en snak med trommeslageren Frost fra årets hovednavn Satyricon. En snak om det at spille live, samt en lille optakt til den kommende plade.
Hvordan er det at spille koncerter igen efter en længere tids studiepause?
Personligt elsker jeg at spille live. Det er en vigtig del af at spille i dette band, selvom det engang imellem kan være lidt for fysisk krævende i forhold til hvad jeg godt kan lide. Jeg laver en masse træning og skubber alt hvad jeg kan lige til grænsen, så man føler man kommer i ét med den musik man laver og at mærke publikums reaktion. Når det virker er det rigtig godt, men selvfølgelig er der gange hvor intet virker, man har en dårlig dag og man spiller ikke så godt. Måske er publikum ikke veloplagt. Disse gange hader jeg at spille live. Men jeg er rigtig glad for at spille shows for tiden. Vi har kun spillet en få række shows i mange måneder. Inferno Festival og så denne her i Aarhus, da vi jo i øjeblikket er igang med at indspille et nyt album.
Kan du huske noget fra sidste gang I var i Danmark?
jeg kan huske at showet på Roskilde i 2009 var rigtig godt. Lidt underligt at spille så tidligt på dagen, det er vi ikke vandt til. Men stadig ganske fint. Der var rigtig mange mennesker, der fik os til at glemme, at vi spillede så tidligt på dagen i dagslys, hvilket er faktorer der strider meget imod vores musik. Men da vi startede med at spille var alle med og atmosfæren var rigtig god. Og så har vi også haft flere gode koncerter her på Voxhall.
Hvordan bruger i liveshows, som afbræk I jeres studieperiode?
ofte er disse to situationer meget adskilte. Vi er stadig igang med skriveprocessen. Baslinjerne er f.eks ikke færdiglavet endnu, så vi er stadig dybt fokuseret i det kreative. Og det er faktisk en smule svært, at spille de gamle sange igen i livesammenhænge, og så vende tilbage til det kreative hjørne i studiet og forsøge at glemme hvad man tidligere har lavet, for at komme op med noget nyt, som man ikke tidligere har lavet. Vi forsøger at afskærme os fra alt omkring os når vi skal være kreative, for at lave noget der føles frisk og udviklet i forhold til hvad vi tidligere har lavet.
At spille live er, som jeg også tidligere har sagt, en vigtig del af bandet. Vi har derfor også nogle shows der skal spilles når albummet udkommer. Vi har få sommerfestivaler, bl.a. Download Festival. Det er vigtigt at vi spiller nogle shows af og til for at holde os i form og kunne gøre det bedste vi kan til hvert show.
I har fornyligt brugt meget tid “låst inde” i jeres studie. Hvordan har denne process været for udviklingen af jeres lyd på det kommende album?
Uha, det er et svært spørgsmål at svare på. Satyr (vokalist) og jeg brugte en time i flyveren på vej hertil på at snakke om guitarlyden. Jeg har faktisk ikke hørt hvordan lyden er endt med at blive. Vi spillede med en bestemt lyd i studiet, da vi indøvede materialet, som rent faktisk er endt med at blive lyden på albummet. Men vi ønskede at gå mod en lidt mere ekstrem lyd denne gang. Men det viser sig at blive lidt af et problem at få det til at fungere i det totale lydbillede. Mikrofonen kunne faktisk ikke engang optage de mest ekstreme frekvenser. Det var en af de ting Satyr fortalte mig i flyveren. Alt dette var nok materiale at snakke om i en time i en flyver, ha ha.
Så du kan godt forestille dig, at der er en masse dele der skal hænge sammen i det samlede lydbillede. Hvor analogt du vil have lyden til at være, hvor dynamisk det skal være osv, osv. Vi forsøger at ramme en meget dynamisk og levende lyd på albummet og den lyd der vil passe på meget atmosfæriske numre, med en del mere melodi end der har været på de seneste tre Satyricon albums. Der har nærmest ikke været melodier siden 1996 tror jeg, hvilket er fint nok, men vi følte at det var vores kald på dette album. Atmosfærisk og det meste af materialet på den melankolske side. Og helt klart ikke på en blød måde, men derimod med en dyb og mørk sorg. Det er helt klart et mørkt album og der vil blive forskellige perioder med afbræk med stor aggression. Dynamikken i lydbilledet er det mest karatariske på dette album. For at lave noget meget dynamisk skal man have det rette lydbillede og den rette måde at udføre det. Det har krævet meget mere af os som musikere end vi tidligere har gjort. At lave black metal med dens signaturlyd og signatur-fremførelse og så bringe en dynamik ind fra 70’erne.
Hvad kan publikum forvente for aftenens koncert i Aarhus?
Folk kan forvente et energisk show. Vi har valgt at vi vil dække alle vores albums fra hele vores bagkatalog, samt nogle nye numre. Vi vil faktisk starte med et lille instrumental nummer fra vores nye album. Jeg er spændt på at se publikums reaktion. Det er et ret lille instrumental stykke. Jeg kan rigtig godt lide det. Men stadig, selvom det er et lille instrumental nummer, så fortæller nummeret på en eller anden måde hvilket territorium det nye album bevæger sig i. Selvom der er sange der er meget anderledes end dette nummer så kan publikum alligevel få en god fornemmelse på det nye album!