Loppen inviterede indenfor til Metalloppen’s mini Death Metal Festival i weekenden d. 6-7 oktober. Vi var med den første aften, hvor tre solide death metal acts bragte død og ødelæggelse med sig. 

Danmark, Norge og Italien. Tre forskellige bands fra tre forskellige lande. Wrath Of Belial fra Danmark, norske Blood Red Throne og aftenens (og festivalens!) absolutte hovednavn fra Italien: Fleshgod Apocalypse, stod klar til at ryste os omkuld. Og det blev gjort på hver deres måde!

 

Wrath Of Belial

Wrath Of Belial på Loppen. Foto: Jannie Ravn Madsen

Lyset bliver dæmpet og aftenens – og mini-festivalen’s – første band gør sin entre! Direkte fra Aarhus er Wrath Of Belial klar til at tænde op for festen. 

Det danske bidrag denne aften er et moderne klingende dødsmetal act, hvor inspirationen fra bl.a. The Black Dahlia Murder er til at føle på. Der bliver groovet solidt igennem i de godt og vel 45 minutter bandet er på scenen. Publikum er klar fra start, omend der sagtens kunne have været flere. Disse kom heldigvis senere på aftenen. 

Men os der var tilstede fik i høj grad Wrath Of Belial’s vredesudbrud at føle. Tunge riffs og en udmærket vokal sikrede en solid åbningskoncert, hvor energien blandt publikum fortsat var intakt, og hvor der derfor blev moshet og headbanget godt igennem. 

Musikalsk er der ikke meget nyt at komme efter hos Wrath Of Belial. Er man til moderne død, kombineret med lidt thrashede elementer, så går man bestemt ikke galt i byen hos bandet fra Aarhus. Og galt i byen var vi bestemt ikke denne aften! 

 
 

 

Blood Red Throne

Blood Red Throne på Loppen. Foto: Jannie Ravn Madsen

Norske Blood Red Throne har siden 1998 været leveringsdygtige i den helt klassiske brutale dødsmetal. Når inspirationskilderne hedder Cannibal Corpse, Death, Morbid Angel og Suffocation, ja så ved man hvad der venter og det vi fik var præcis det vi kunne forvente. Tung, groovet og ekstrem old school deathmetal. 

Blood Red Throne har været hyppig gæst på disse kanter i den seneste tid. Bl.a. gæstede de Viborg Metal Festival tidligere i år og senest til Allan’s Hegn Extravaganza i Albertslund i begyndelsen af september. Så ingen tvivl om at nordmændende kan lide at være i Danmark. Det tydede også på at folket på Loppen denne aften kunne lide Blood Red Throne. 

Hvis der var gang i moshen til Wrath Of Belial, så var det i hvert fald ingen ting i forhold til hvad der ventede under nordmændende’s brutale sæt. Folk fløj op på scenen, i en pit, der i særdeleshed, var godt kørende. For slet ikke at glemme de enkelte crowdsurfere der blev løftet i vejret. Når man tænker på omgivelserne inde på Loppen, så er det sgu’ godt gået! 

Stemningen var solid allerede fra start. Men det blev også tydeligt, at med et sæt på næsten én time blev det sgu’ næsten for meget af det gode og mod slutningen blev der tyndet betydeligt ud i crowden, der søgte mod baren eller ned for at ryge. På det punkt bliver en times koncert med Blood Red Throne simpelthen for ensformigt rent musikalsk og der manglede i dén grad noget udvikling i koncerten.

Når det gik vildest for sig var det derimod en fin oplevelse.

 
 

 

Fleshgod Apocalypse

Fleshgod Apocalypse på Loppen. Foto: Jannie Ravn Madsen

At Loppen har kunnet sikre sig et spot med Fleshgod Apocalypse er godt gjort! Bandet spiller normalt på langt større steder, så det var ganske unikt, at kunne opleve bandet i disse intime rammer på Staden.

Med introen “Marche Royale” gik de barok klædte italienere på scenen og lagde derefter ud med “In Aeternum” fra det seneste glimrende udspil “King”.

Lyden er overraskende god. Så god som man dårlig nok turde håbe på hjemmefra. For at lave lyd på disse italienere må i særdeleshed være en udfordring af rang. Den enorm tekniske udførelse rent musikalsk, kombineret med de stort anlagte symfoniske elementer vil altid være en udfordring og frygten for en mudret musikalsk oplevelse vil altid være der. Men denne aften gik det hele stort set rent igennem.

Det blev samtidig en aften, hvor den helt store overraskelse blev afsløret. Trommeslager og mastermind Francesco Paoli stod nu pludselig med en guitar i hånden og leverede hovedvokalerne. Dette skyldtes, at den nu tidligere sanger og guitarist Tommaso Riccardi, af personlige årsager, havde valgt at stoppe lige op til showet. Intet var blevet meldt ud på forhånd. Først tirsdag-aften (4 dage efter showet i København) meldte bandet i pressenmeddelelse, at der var sket ændringer i lineuppen. Jeg antager at showet i København simpelthen var første gang, at Fleshgod spillede i denne nye opstilling, og at koncerten var blevet brugt for at køre den nye opstilling rigtig i stilling. 

Denne nye opstilling tæller desuden David Folchitto (Stormlord, Prophilax) på trommer og Fabio Bartoletti (Deceptionist) på lead guitar. To nye kræfter der leverede en overbevisende indsats på Loppen.

Og overbevisende dét var Fleshgod eddermame denne aften på Loppen, hvor de cementerede sig, som et af tidens fedeste dødsmetal bands. Alt gik simpelthen op i en højere enhed, da Italienerne nedlagde det lille spillested på Staden, med en aggressivitet og et sammenspil så præcist, at kun meget, meget få bands i genren vil kunne følge med dem denne aften. Der var i sagens natur skruet en anelse ned for de ellers obligatoriske teater elementer, grundet stedet’s omgivelser og den lille scene. Men det betød så absolut intet for musikken, der gik rent ind. 

Så afgjort en af årets koncerter for undertegnede! Det nye lineup holder i dén grad!