Så er det blevet tid til en ny runde af bag-om-festival-Danmark-interview. Denne gang har vi fanget Roskilde’s metalbooker Stefan Gejsing til en snak om metal og kultur på Roskilde Festival anno 2012! Så hyg jer med lidt hyggelæsningen imens vi ser frem til sommerens festival med bl.a. Nasum og DevilDriver!!

 

1.       Nasum og DevilDriver er første navne på plakaten i år. Hvorfor disse to navne?

Nasum var primært fordi det kunne lade sig gøre. Vi fik dem tilbudt og det første vi tænkte var:  ”Åh nej, endnu en reunion.” Så snakkede vi med dem og efterfølgende gav de os så et statement om hvorfor de valgte at tage på tour og derfor gav det nu rigtig god mening for dem og det synes jeg helt bestemt at Roskilde skal være en del af. Det ville være mærkeligt hvis det ikke var os der havde dem på deres sidste runde og specielt med den tragiske historie i baghovedet. Jeg ved også hvor meget det band har betydet for den danske metalscene, som inspirationskilde for andre bands. Så de var i høj grad oplagte.

DevilDriver er ligesom med Mastodon et af disse bands der, hvis de fortsætter den kurve de har gang i, kan gå hen og blive kæmpe store. Men der skal dog selvfølgelig også snart ske noget. Men jeg tror på dem og jeg synes de har haft en god opadgående kurve rent plademæssigt også. Jeg var ligeledes også inde og se dem sammen med Machine Head, hvor jeg synes de spillede super fedt!

 

2.       Hvorledes vælger I hovednavne ud I synes er interessante på metalfronten. Er det vigtigt for jer at have nogle metalhovednavne? Har I nogen fast skabelon eller ønsker – nyt eller gammelt?

 Vi ville rigtig gerne have et metalhovednavn, hvis det kan lade sig gøre. Det kan desværre bare ikke altid lade sig gøre. Roskilde Festivalens Orange Scene er så kæmpe stor og jeg synes jeg har haft mange oplevelser på Orange Scene hvor jeg synes det var ærgerligt at de ikke spillede på Arena. Men nogle gange så tager vi også en chance med at placere dem på Orange Scene. Mastodon sidste år var også ligesom et udtryk for at vi synes de skal prøve det og det skulle prøves af! Og jeg synes de gjorde det vildt fedt. Der stod ikke 70.000 mennesker, men der stod 30.000 ca. og de synes forhåbentlig at det var mega fedt.

Og det er netop problemet. Nogle gange kan man få de bands hvor man tænker: ”arh, det kunne have været federe på Arena.” In Flames i 2007 var fint, men set i bagklogskabens lys havde det været lidt federe hvis de havde spillet på Arena.

Det er noget vi overvejer rigtig meget. Der er meget få bands der kan spille op – og det er generelt både med hiphop og pop etc. –  fordi Orange Scene er så stor en scene, at der skal være noget pondus i de navne der spiller på scenen. Det er noget vi snakker rigtig meget om. Alle folk tror at alle bands bare vil spille Roskilde hver gang og man derfor bare kan ringe til dem og så kommer de. Men det handler i høj grad om at de ikke er ude og at finde de rigtige navne til den scene tager utrolig lang tid.

 

3.       Er der subgenre der er mustbookings for Roskilde hvert år?

Der er der ikke nej. Jeg havde en super fed oplevelse med 1349 i Norge sidste år og synes det var mega fedt og Frost er jo den vildeste trommeslager. Selvfølgelig skulle de spille på Roskilde og specielt nu med den ny plade. Så kan man efterfølgende altid diskutere om Arena var det rigtige eller forkerte valg til dem. Så derfor var der noget black sidste år, men derfor er det ikke sikkert at der kommer noget black i år, fordi det i høj grad er et spørgsmål om hvad der kan lade sig gøre. Nej der er ikke nogle deciderede genreønsker. I 2010 havde vi ret meget hardcore men lige nu er der ikke noget af den stil jeg umiddelbart har i tankerne. Vi vil gerne have en bred vifte og det er gerne et sted mellem 8-15 metalbands i forskellige genre. Det skal ikke være én eller to genre, så vi prøver at brede det ud. Men alt lige fra sludge og doom til speed og thrash.

 

4.       Kan du som booker fornemme en større konkurrence på metalfronten med en nytilkommet festival som Copenhell eller ser du det som en kærkommen mulighed for at få endnu flere bands til at have et fokus på Danmark?

 I starten tænkte jeg, at Copenhell ville være en konkurrent. Men i virkeligheden er det ikke en konkurrent fordi at tit handler det om perioder (hvor bands er på tour) når der skal bookes . Der er ingen tvivl om at det havde da været super fedt hvis Lamb of God spillede på Roskilde, men deres periode ligger tidligere så det kom aldrig ind i overvejelserne, at de kunne spille hos os. De meldte allerede tidligt ud, at de ville spille den tidlige periode. Jeg ser det som et rigtig fedt subliment til metalscenen i Danmark og forhåbentlig vælger folk både at tage på Roskilde og på Copenhell.

 

5. Som branchen er i dag lever metalbands af deres fans og de livekoncerter de kan spille. Dog synes mange – ja stort set alle – af Roskilde’s metalkoncerter i de senere år at foregå i dagslys. Specielt koncerten med Satyricon er værd at nævne. Black metal kl 13.00 i bagende sol er et glimrende bevis på dette! Hvorfor ser vi ikke længere de store/semi-store metalkoncerter i nattetimerne på Orange/Arena?

Ja, det er rigtig. Sidste år synes jeg ikke det var et så stort problem. Det var klart mere udtalt året før i 2010. I 2011 havde vi både EyeHateGod om aften og Autopsy og Ghost kl 01. Vi lægger ikke decideret vægt på, at der skal være metal om aftenen. Der er nogle ting der bare fungere bedst om aftenen og lave en elektronisk fest om dagen, det ville ikke kunne lade sig gøre. Det er igen et spørgsmål om hvad der kan lade sig gøre og det vigtigste er, at genre ikke overlapper hinanden. Der er det vigtigst for os at planlægge at f.eks EyehateGod spiller tidligere og Ghost senere, så de der har interesse i den hårdere rock/metal i hvert fald har muligheden for at gå til det. Det er det vigtigste for os.

 

6.       Er det svært at booke metal til Roskilde, når det ikke er en genre festival?

Nej måske kan det være lidt en fordel fordi folk der tager til en 100 % ren metalfestival har også nogle tårnhøje forventninger. Det synes jeg man kan se med Copenhell. Det er et meget, meget kritisk publikum. Enten er det noget gammelt lort og for old school og ellers er det for nyt. I og med vi – forhåbentlig – har et bredt publikum kan vi både booke Electric Wizard og Autopsy. Jeg håber det kan give os lidt mere frihed. Jeg ved der er nogle genre som måske ikke vil fungere på samme måde på Copenhell, som vi så kan booke til Roskilde. Sludge og doom f.eks.

 

7.       Når man går rundt på campingpladsen eller tager til koncerterne på Roskilde og oplever det kulturliv der findes derude, synes der at være sket en radikal ændring i denne kultur og det publikum der kommer på Roskilde i forhold til for bare 5 år siden. Det er så at sige i høj grad mere basseret på den enkeltes fest i lejren. Er det noget du kan fornemme som booker af metalscenen?

Jeg tror det er rigtig ja.  I bund og grund tror jeg det handler om at folk lyttede anderledes til musik tidligere. Hvis man var til metal var man primært kun til metal eller var man til elektronisk var man kun til elektronisk. Men i dag kan du godt finde folk der synes, at Skrillex er det vildeste shit og samtidig have lyst til at gå til en NOFX-koncert. Jeg tror mere det handler om at folk tænker på at gå til fede koncertoplevelser eller energi. Så på den måde er det rigtig, at der måske er kommet et lidt andet publikum. I 90erne havde vi også en del flere svenskere og flere tyskere. Og det synes jeg godt man kan mærke. Jeg tror konkurrencen fra de svenske og tyske festivaler bare er blevet rigtig store. F.eks Sweden Rock. Der kommer en masse fra metalsegmentet. Det er klart en udfordring. Wacken, som er verdens største metalfestival er et andet eksempel. Og det kan vi bestemt godt mærke. Men jeg synes dog heller ikke, at når man går til metalkoncerterne på vores festival, at der er decideret tomt. Det er måske bare en smule mindre.

Omvendt var der mega pakket til f.eks. Slipknot koncerten i 2009 eller til Iron Maiden sidste år. Så det er meget forskelligt.

 

8.       Kommer Roskilde med noget nyt, innovativ og unikt til metal/hårdrock? Her tænker jeg i områder. Dette er set kunne lade sig gøre med en Urbanzone, Skatemiljø, Apollo og det intime til Gloria.

Det fede ved metal er, at det kan være på alle scener. Man kan sige, at i virkeligheden er Odeon en rigtig fed scene til metalkoncerterne sammen med Pavilion. Det er det, som gør metalscenen så fed. Man kan smække det på alle scenerne, hvor elektronisk musik i høj grad er svære på en scene som Odeon. Det fungerer simpelthen ikke. Så nej vi kommer ikke til at se en decideret metalscene.

 

9.       Hvad har du i din tid som booker af metal på Roskilde været mest stolt over at have opnået?

Autopsy sidste år var jeg utrolig glad for. De spillede kun 6-7 koncerter i hele verden og skulle overtales til at spille hos os, fordi de aldrig har spillet på en ikke-ren-metalfestival før. Og de har heller ikke været i Danmark før. Så den var jeg sgu ret stolt over. Det tog lang tid fordi vi skulle overtale dem og de fattede ikke at de kunne spille på en scene hvor der både kunne være hiphop og metal på. Det viste sig efterfølgende, at de var utrolig glade for at være her og ville meget gerne komme igen og spille i Danmark. Det var sgu fedt.

 

10.   Hvor ser du metalscenen på Roskilde om 5 år?

Jeg håber at der vil komme lidt mere diversitet i publikum igen. Lidt flere udlændinge ville vi gerne have. Hvis du går 10 år tilbage var der ca. 50-50 mellem danskere og udlændinge. Og der kom der flere folk til metalkoncerterne. Det håber jeg at vi får rettet lidt mere op på.  Der er en tendens til at tyskerne begynder at komme igen og en lille smule med svenskerne – den har været meget nedadgående de seneste par år. Jeg håber vi kan blive ved med at være en festival hvor vi har en masse metal og så håber jeg at publikum i sidste ende vil give os en lille smule credit for at vi stadig ønsker at bibeholde et forholdsvist bredt metalprogram. Det håber jeg rigtig meget på i hvert fald. Metalpublikummet er så engageret og det er jo også det,  der er det super fede når man er ude på spillestederne. Det er mange gange de samme mennesker der kommer fordi de interessere sig så meget for det.  Og derfor er det så super fedt at booke metal fordi man kan mærke den store interesse fra fansne. Man skal nok få at vide når man har booket noget lort eller har skrevet noget forkert.